Οι Μικρές Μουσικές Ιστορίες του ΘΟΚ

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 4.6.2021

Ξεχωριστοί καλλιτέχνες των παραστατικών τεχνών δημιουργούν δέκα Μικρές Μουσικές Ιστορίες, μέσα από το πρόγραμμα του ΘΟΚ που έχει ως στόχο τη δραστηριοποίηση, τη συνεργασία και τη συνύπαρξη δημιουργών από διάφορους κλάδους των τεχνών, με έμφαση στο θέατρο και τη μουσική.


Το πρόγραμμα, αποτελεί άλλη μία πρωτοβουλία στη σειρά δράσεων και μέτρων στήριξης που ανακοινώθηκαν από τον ΘΟΚ για τη δημιουργία ευκαιριών καλλιτεχνικής δημιουργίας στις δύσκολες συνθήκες που προκλήθηκαν από την πανδημία COVID-19 και της έλλειψης τρόπων έκφρασης για τους δημιουργούς.

Η πρωτοβουλία, που ανακοινώθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο, έδωσε την ευκαιρία απασχόλησης και καλλιτεχνικής έκφρασης σε ανθρώπους του θεάτρου και των παραστατικών τεχνών ώστε να έρθουν σε επαφή και να προβληθούν δημιουργικά μέσα από τη συνεργασία τους με τον Οργανισμό. Με ακράδαντη την πίστη πως η ζωντανή επαφή στο θέατρο δεν μπορεί να υποκατασταθεί εφάμιλλα από τη διαδικτυακή, οι Μικρές Μουσικές Ιστορίες γίνονται γέφυρα, ώστε να διατηρηθεί ζωντανή η επικοινωνία ανάμεσα στους ανθρώπους των παραστατικών τεχνών και του κοινού, έστω και διαδικτυακά.

Οι δημιουργοί αφέθηκαν ελεύθεροι να εκφραστούν, με κοινό χαρακτηριστικό το ενοποιητικό στοιχείο της μουσικής ιστορίας, ώστε να να γίνουν ολοκληρωμένες μουσικές ιστορίες για ειδικό κοινό ή για όλους -και για παιδιά- με θέμα την πανδημία, τον εγκλεισμό ή οποιοδήποτε άλλο θέμα επιθυμούσαν οι ίδιοι.

Ο ΘΟΚ ετοιμάζεται να παρουσιάσει στο κοινό την ξεχωριστή σειρά από διαδικτυακές μουσικές ιστορίες και μικρά μιούζικαλ, μέσα από τη σελίδα του, από τις 7 ως τις 28 Ιουνίου 2021, κάθε Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή.

Το κοινό θα έχει δωρεάν πρόσβαση σε αυτά, από την ιστοσελίδα του ΘΟΚ, www.thoc.org.cy όπου και θα παραμείνουν ως το τέλος του 2021.

Μικρές Μουσικές Ιστορίες - από 7 έως 28 Ιουνίου 2021

►Εν τροχώ | 7.6.21



Ένα καλλιτεχνικό κράμα μουσικής σύνθεσης, λόγου και σύγχρονου χορού, δοσμένο ως ένα συμπαγές χορόδραμα που αφηγείται με αφοπλιστική ειλικρίνεια την αλήθεια ενός ανθρώπου με ανίατη νευρολογική ασθένεια στη διαδρομή του εκφυλισμού της πάθησης.

Σύλληψη: Κωνσταντίνος Ανδρονίκου
Δημιουργική ομάδα: Κωνσταντίνος Ανδρονίκου, Ιωάννα Καμένου και Γιώργος Κτωρίδης.
Μουσική: Κωνσταντίνος Ανδρονίκου
Κείμενο: Γιώργος Κτωρίδης
Χορογραφία: Ιωάννα Καμένου
Παίζουν: Γιάννης Οικονομίδης, Ιωάννα Καμένου και Μάριος Χαραλάμπους.
Φωνή / Αφήγηση: Γιώργος Ευαγόρου
Πιάνο / Κρουστά / Φωνητικά: Κωνσταντίνος Ανδρονίκου
(Χρησιμοποιήθηκε προηχογραφημένη ψαλμωδία από προσωπικό αρχείο του Ιωάννη Ανδρονίκου [1944-2019]).
Ηχογράφηση / Μείξη Ήχου: Νικόλας Προκοπίου (ToneDeaf Studio)
Κινηματογραφιστής / Μείξη Εικόνας: Δήμος Γαλατάκης

* Θερμές ευχαριστίες στον Αλέξη Μιχαηλίδη και την εταιρεία Play4Kidz, καθώς και στο Amy Holden Dance Centre για την παραχώρηση των χώρων του για την κινηματογράφηση και τις δοκιμές.



►O κυρ-Ματθαίος | 9.6.21



Μια πρωτοπρόσωπη αφήγηση…
Ο κυρ-Ματθαίος…

Ένας μοναχικός άνθρωπος που έχει παλέψει με πολλά θηρία – και ακόμα παλεύει. Υποχρεωτικά έγκλειστος για καιρό, βρίσκει την ευκαιρία να λύσει τη σιωπή του και, κλείνοντας το μάτι στον θεατή, να κάνει μια ανασκόπηση της ζωής του και… με τον τρόπο του να δράσει.

Και ένα τραγούδι…
Η αρκούδα του κυρ-Ματθαίου…

Ο άνθρωπος που ταΐζει ένα θηρίο, το οποίο στο τέλος τον κατασπαράζει.
Ένας θεατρικός μονόλογος και ένα αφηγηματικό τραγούδι…

Δύο φαινομενικά ασύνδετες ιστορίες που ξετυλίγονται παράλληλα μπροστά στον θεατή. Δύο διαφορετικές οπτικές της ίδιας ιστορίας, δύο οπτικές που συμπληρώνουν και εξελίσσουν η μία την άλλη. Μια ιστορία που τοποθετεί στο επίκεντρο τον άνθρωπο που βιώνει τον εγκλεισμό και τη ρήξη με τον κόσμο που τον περιβάλλει.

Ιδέα - Σύλληψη / Συγγραφή Μονολόγου / Στίχοι τραγουδιού και σύνθεση μουσικής: Γιώργος Κολιάς
Ηθοποιός στο ρόλο του κυρ-Ματθαίου: Ευτύχιος Πουλλαΐδης
Σκηνοθεσία θεατρικού μονολόγου: Ευτύχιος Πουλλαΐδης
Ερμηνεία Τραγουδιού: Γιώργος Κολιάς
Κιθάρα: Γιώργος Κολιάς
Πρωτότυπη Μουσική / Σχεδιασμός και μείξη ήχου: Γιώργος Κολιάς
Σκηνοθεσία Video: Χάρης Ευαγόρου



►υπο-ποίηση ή η ανεράδα | 11.6.21



Η «υπο-ποίηση» είναι μια δράση της ομάδας «βιταμίνα» σε συνεχή εξέλιξη και κίνηση, που αποσκοπεί στο να γνωρίσει και να γνωριστεί με την ποίηση, συνταιριάζοντας μαζί της διαφορετικές μορφές τέχνης.

Η δράση ξεκίνησε το 2019 με τη μορφή ενός 45λεπτου ντοκιμαντέρ με τίτλο «υπο-ποίηση ή τι θέλει να πει ο ποιητής;», ενώ το 2020 παρουσιάστηκε ως μουσικοθεατρική παράσταση με τίτλο «υπο-ποίηση vol. 3».

Η παρούσα δράση με τίτλο «υπο-ποίηση ή η ανεράδα» προτείνει μια ταινία μικρού μήκους σε μορφή βιντεοκλίπ, μελοποιώντας το ήδη από πολλούς μελοποιημένο ποίημα του Βασίλη Μιχαηλίδη με μια διαφορετική προσέγγιση και χρώμα.

Η δράση απευθύνεται σε κοινό εξοικειωμένο και μη με την τέχνη της ποίησης και επιδιώκει ιδιαίτερα να φέρει κοντά νέους που δεν ασχολήθηκαν ιδιαίτερα με την ποίηση, χρησιμοποιώντας τη σύγχρονη μουσική και τον θεατρικό λόγο ως βοηθητικά στοιχεία της παράστασης, για να ντύσουν και να αναδείξουν την ποίηση για τον σύγχρονο θεατή.

Από τι αποτελείται η γλώσσα των ποιητών; Πόσα κομμάτια ψυχής χωρούν σε μία λέξη και πόσες λέξεις συνθέτουν μια ψυχή; Και ο άνθρωπος; Πόσα βήματα πρέπει να προχωρήσει για να συναντήσει τη γραμματική της φαντασίας;

Ποίηση: Βασίλης Μιχαηλίδης
Μουσική / Παρουσίαση / Επιμέλεια: Δημήτρης Σπύρου
Μουσική / Παρουσίαση / Μείξη ήχου: Ανδρέας Ροδοσθένους
Παρουσίαση: Παναγιώτης Μπρατάκος
Βίντεο / Μοντάζ: Κωνσταντίνος Κωνσταντίνου
Μάσκες: Μάρθα Φωκά
Υπεύθυνος παραγωγής: Επαμεινώνδας Τρισπίλλης
Παραγωγή: βιταμίνα



►Bubble | 14.6.21



Lockdown. Καραντίνα. Απομόνωση. Περιορισμός. Χιούμορ. Σκέψεις. Σπίτι. Παράθυρο. Αγκαλιά. Επαφή. Απόσταση.

Πολλές λέξεις που μπήκαν στη ζωή μας, λέξεις που καθορίζουν πια το τώρα και το είναι μας. Πώς ο καθένας μας εκφράζει την ανάγκη του για μια επαφή, μια αγκαλιά, ένα χάδι, μια χειραψία; Πώς κάποιος μπορεί να μη νιώσει ποτέ μόνος σε συνθήκες απομόνωσης; Πώς ο άπλετος χρόνος δημιουργεί συνθήκες για ανακαλύψεις; Πώς διαχειριζόμαστε αυτές τις ακραίες καταστάσεις; Αυτά και άλλα προκύπτουν σε αυτή την ιστορία με μουσική και χειροποίητες φιγούρες. Ο κάθε χαρακτήρας καταθέτει τη δική του οπτική στην καραντίνα.

Σύλληψη / Μουσική / Στίχοι / Εκτέλεση / Παραγωγή: Λένα Κάσιου
Παίζουν: Λένα Κάσιου και Έκτορας Κουσιάππας



►Ο Ψίκος Μιψίκος ποτέ δεν μένει μόνος | 16.6.21



Τι συμβαίνει όταν ο γάτος Ψίκος Μιψίκος μένει μόνος στο σπίτι; Κλαίει; Κοιμάται; Κάνει ζαβολιές; Ή μήπως ταξιδεύει με τα φτερά της φαντασίας του;

Μια μικρή μουσική, κουκλοθεατρική παράσταση για παιδιά, με κεντρικό ήρωα ένα γάτο.
Ο γάτος Ψίκος Μιψίκος ποτέ δεν μένει μόνος, γιατί πάντα καταφέρνει με το τραγούδι του να ταξιδεύει σε κόσμους μαγικούς. Ξαφνικά, όταν τραγουδά, όλα στο δωμάτιό του μεταμορφώνονται, διώχνει μακριά τη μοναξιά και τα αρνητικά συναισθήματα, «πετά ψηλά» και κάνει ό,τι αγαπά.

Μια ευρηματική μουσική παράσταση στον τύπο του table top theatre, με χρήση κούκλας άμεσου χειρισμού, που προτρέπει τα παιδιά να δημιουργήσουν τον δικό τους γάτο και να τον «ταξιδέψουν» όπου αυτά επιθυμούν.

Θα διατεθεί pdf αρχείο και οδηγίες για να μπορέσουν τα παιδιά (ή και οι μεγάλοι) να φτιάξουν τον δικό τους γάτο και να δημιουργήσουν τη δική τους ιστορία.

Γενική επιμέλεια / Κατασκευές: Βασιλική Ανδρέου
Στίχοι / Σύνθεση Τραγουδιών: Κωνσταντίνα Χρίστου
Ενορχήστρωση Τραγουδιών / Ηχογράφηση: Στέλιος Γερασίμου
Γενική επιμέλεια κειμένου: Μάριος Στυλιανού
Μοντάζ: Γιάννης Άντωνας
Οπτικογράφηση: Νίκος Μυλωνάς και Αντώνης Χρυσοστόμου
Φωνές: Σάββας Μενοίκου και Μάριος Στυλιανού
Χειρισμός κούκλας και αντικειμένων: Μάριος Στυλιανού, Ιωάννης Χαραλάμπους και Βασιλική Ανδρέου.



►Χειρογραφίες (για παιδιά και μεγάλους) | 18.6.21



Μια σειρά από μικρές χορογραφίες μόνο για χέρια!

H χορογράφος Ανδρομάχη Δημητριάδου Lindahl μεταμορφώνει τα χέρια της σε μαριονέτες, σε ζωντανούς χαρακτήρες που αφηγούνται τις δικές τους ιστορίες.

Με τη συνοδεία γνωστών τραγουδιών και μουσικών αποσπασμάτων από τον κινηματογράφο, το μιούζικαλ και την κλασική μουσική, και με διάθεση άλλοτε παιχνιδιάρικη και άλλοτε λυρική, τα χέρια πρωταγωνιστούν σε πρωτότυπες μίνι αφηγήσεις. Σκηνικός χώρος είναι η οθόνη της τηλεόρασης ή του υπολογιστή, που μεταμορφώνεται σε μαγικό κόσμο χρωμάτων, ήχων και χορού με τη βοήθεια της ζωγραφικής ή του video art και με τη συμμετοχή του εικαστικού Χριστόφορου Λάρκου.

Η πρώτη παρουσίαση των ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΙΩΝ έγινε το 1990, κατόπιν παραγγελίας της ΕΡΤ, και κέρδισε το βραβείο «Mention essai» από το 15ο Festival du Film d’Art του Ιδρύματος ASCHBERG / UNESCO. Σε αυτή την παρουσίαση συμπεριλαμβάνονται παλιά και νέα έργα.

Ιδέα / Σκηνοθεσία / Χορογραφία / Εκτέλεση: Ανδρομάχη Δημητριάδου Lindahl
Κάμερα / Εικαστική Παρέμβαση / Video Art: Χριστόφορος Λάρκος
Editing: Ανδρομάχη Δημητριάδου Lindahl και Χριστόφορος Λάρκος



►Ίσως Τετάρτη… | 21.6.21



Η ιστορία μας λαμβάνει χώρα μια καθημερινή (ίσως Τετάρτη) κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όπου όλες οι μέρες φαίνονται οι ίδιες.

Τέσσερις καλλιτέχνες, σε διαφορετικά μέρη του κόσμου, προσπαθούν να ζήσουν τη ζωή τους κατά τη διάρκεια αυτής της περιοριστικής περιόδου. Βλέπουμε τις παρατηρήσεις, τις σκέψεις και την ανάγκη τους για δημιουργία και, κατ’ επέκταση, για επικοινωνία. Όλοι, για τους δικούς τους ξεχωριστούς λόγους, ξεσπούν αυθόρμητα σε ένα τραγούδι το οποίο περιγράφει τις ανησυχίες τους και το πώς νιώθουν, φέρνοντάς τους όλους μαζί χωρίς να το ξέρουν.

Σκηνοθεσία / Μουσική / στίχοι: Σεμέλη Οικονόμου
Ηθοποιοί: Mυρτώ Κουγιάλη, Matt McCloud, Σεμέλη Οικονόμου και Haraldur Agustsson.
Μοντάζ: Alex Janaszewski
Παραγωγή: Σεμέλη Οικονόμου / Cosima Films



►Ο βασιλιάς και το δέντρο – Ένα εβραϊκό νανούρισμα | 23.6.21



Το γνωστό εβραϊκό νανούρισμα “Amol is geven a mayse” έχει συνδεθεί με τις πιο γλυκές στιγμές της αθωότητας εκατομμυρίων ανθρώπων στο Ισραήλ και αλλού. Πρόκειται για μια ιστορία αγάπης που μιλάει για την απώλεια και τη μοναξιά. Το νανούρισμα παρουσιάζεται για πρώτη φορά με ελληνικούς στίχους, με τίτλο «Ο βασιλιάς και το δέντρο».

Το νανούρισμα αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου πρότζεκτ με τίτλο «Νανουρίσματα του κόσμου», με νανουρίσματα από διάφορα μέρη της Γης, διασκευασμένα στα ελληνικά από τον στιχουργό Σταύρο Σταύρου.

Ελληνικοί Στίχοι / Επιμέλεια Παραγωγής: Σταύρος Σταύρου
Κιθάρα / Μουσική Επιμέλεια: Άγγελος Χεϊπέλογλου
Ερμηνεία: Σαββίνα Γεωργίου
Σκηνοθεσία: Θεοδόσης Οικονομίδης
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Ιάκωβος Ψαράς



►μισό- | 25.6.21



Το «μισό-» διερευνά τη σχέση της μαγειρικής, της απώλειας του έτερου σώματος και της προσδοκίας στις καλύτερες μέρες που έπονται. Τι είμαστε, αλήθεια, διατεθειμένοι να θυσιάσουμε για ακόμα ένα άγγιγμα, για έναν ακόμα χαιρετισμό με αυτό που έχει παρέλθει οριστικά; Τι είμαστε διατεθειμένοι να θυσιάσουμε για λίγη ακόμα ανώφελη ελπίδα;

Ο Χάρης Αττώνης, με το καίριο βλέμμα του Παναγιώτη Λάρκου και τους ήχους του Αντρέα Παντελή, ερμηνεύει ένα πεζό και ένα ποίημα του Κώστα Μαννούρη. Μεταξύ τους παρεμβάλλεται ένα από τα πιο ευαίσθητα παραδοσιακά τραγούδια, το οποίο χαρακτηρίζεται από μια σπαρακτική παράκληση. Το αντικείμενο του πόθου καλείται να πάψει να γράφει γράμματα. Ίσως εκεί να βρίσκεται η ελπίδα· στη σιωπή. Στην πόντιση της αλφαβήτας στο βυθό της θάλασσας.

Κείμενο: Κώστας Μαννούρης
Σκηνοθεσία / Video Edit: Παναγιώτης Λάρκου για την bUilt-uP aRea
Ερμηνεία: Χάρης Αττώνης
Πιάνο: Αντρέας Παντελή
Ηχογράφηση: Δημήτρης Μύλης, MU Records.



►Tam Lin | 28.6.21



Σε μια πανεπιστημιακή βιβλιοθήκη στη Λευκωσία μια νεαρή κοπέλα που ερευνά τα παραδοσιακά αναγεννησιακά τραγούδια της Αγγλίας φτάνει σε αδιέξοδο και δεν ξέρει πώς να προχωρήσει με το γράψιμο της διδακτορικής της διατριβής. Το άγχος και η πίεση καταβάλλουν την ψυχολογία και τις δυνάμεις της, με αποτέλεσμα να εκδηλώνει αυτοκαταστροφικές τάσεις.

Μουσική υπόκρουση στην εξέλιξη της πλοκής αποτελεί η παραδοσιακή μπαλάντα “Tam Lin”, η οποία παντρεύει ενορχηστρωτικά το παρελθόν με το παρόν. Η μπαλάντα εξιστορεί το θρύλο του θνητού “Tam Lin” που μεταμορφώθηκε σε αερικό. Για να λυθούν τα μάγια, έπρεπε η αγαπημένη του, η Janet, να αντέξει μια σειρά από φριχτές δοκιμασίες. Η ιστορία αρχικά φαίνεται να είναι ένα αφελές παραμυθάκι. Μα η συγκεκριμένη μπαλάντα ξεχωρίζει λόγω του απαράμιλλου χαρακτήρα της Janet. Μέσα από τις πράξεις της διαφαίνεται ένας πρωτόγνωρος γυναικείος δυναμισμός. Το οξύμωρο και ένα από τα πιο γοητευτικά σημεία της ιστορίας είναι πως, αντί η γυναίκα να θυματοποιηθεί (όπως γίνεται συνήθως στη φολκλορική λογοτεχνία), ορθώνει ένα θηριώδες ανάστημα και διεκδικεί την ευτυχία. Δανείζεται το ρόλο του πρίγκιπα στο δικό της παραμύθι.

Το τραγούδι δένει με μετα-δραματικό τρόπο τις δύο ιστορίες, αφού ο ήχος της μπαλάντας “Tam Lin” και, πιο συγκεκριμένα, η φιγούρα της Janet εμπνέουν τελικά τη νεαρή φοιτήτρια και τη βοηθούν να ξεπεράσει τα δικά της προβλήματα, που δεν αποτελούνται από κυριολεκτικά θηρία, αλλά από τους δαίμονες που βασανίζουν μια γυναίκα του 2021.

Ιδέα / Εκτέλεση: Χρυσή Ανδρέου Μαρουλλή
Στίχοι / Μουσική: Παραδοσιακό αγγλικό
Φωνή / Φωνητικά: Χρυσή Ανδρέου Μαρουλλή
Παίζει το συγκρότημα: A Sweet Motif
Drums: Γιάννος Μιχαήλ
Ηλεκτρικό Μπάσο: Μάριος Χατζίκος
Πιάνο / Πλήκτρα: Νικόλας Μαυρέσης
Ηλεκτρική Κιθάρα: Χαράλαμπος Χαραλάμπους

Ενορχήστρωση / Mixing / Mastering: Μάριος Χατζίκος
Ηχογράφηση: MDL studios

Σκηνοθεσία: Χρυσή Ανδρέου Μαρουλλή
Βοηθός Σκηνοθέτης: Ελένη Νικολάου
Κινηματογράφηση / Μοντάζ: Κώστας Δράκος

* Θερμές ευχαριστίες στο Πανεπιστήμιο Κύπρου για την παραχώρηση της βιβλιοθήκης «Στέλιος Ιωάννου» για τα γυρίσματα.

Ιδέα / Επιμέλεια δράσης: Μαρίνα Μαλένη
Οργάνωση / Πληροφορίες: Τμήμα Θεατρικής Ανάπτυξης ΘΟΚ, τηλ. 22864320-1.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ