«Λουκία Νικολαΐδου: εξιστορήσεις» στο Γκαράζ

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 7.9.2020

Εστιάζοντας στις ιστορίες γυναικών, τη δράση και την ορατότητά τους σε μια καθοριστική περίοδο της νεωτερικότητας στην Κύπρο, το Ίδρυμα Λ. Οικονόμου παρουσιάζει την έκθεση «Λουκία Νικολαΐδου: εξιστορήσεις» από τις 25 Σεπτεμβρίου στο Γκαράζ.


Στην έκθεση παρουσιάζεται μια επιλογή έργων της Κύπριας πρωτοπόρου Λουκίας Νικολαΐδου (1909 – 1994) όπου πορτρέτα γυναικών στρέφουν το βλέμμα προς τον θεατή και παρατηρούν ενώ παρατηρούνται. Η έκθεση τοποθετείται σε ένα σύγχρονο πλαίσιο ιστοριογραφικού προβληματισμού και προτείνει νέες αφηγήσεις.


Η Νικολαΐδου επέστρεψε από τις σπουδές της στην Ecole Nationale des Beaux-Arts στο Παρίσι το 1933 και παρουσίασε τη δουλειά της σε τρεις ατομικές εκθέσεις που διοργάνωσε η ίδια μέσα στα επόμενα τρία χρόνια (1934, 1935, 1936). Οι εκθέσεις ωστόσο συνάντησαν την αδιαφορία του κοινού και ένα χρόνο μετά την τελευταία της έκθεση, το 1937, η Νικολαΐδου έφυγε για το Λονδίνο. Σταδιακά, μέχρι τη δεκαετία του ΄50 αποσύρθηκε από την καλλιτεχνική δραστηριότητα, και δεν επέστρεψε ξανά στην Κύπρο ως ζωγράφος.



Λουκία Νικολαΐδου, ‘Group of friends’ (Παρέα), Λάδι, 100x114 εκ. [Εικόνα από το αρχείο της Κρατικής Πινακοθήκης]

Η έκθεση εστιάζει στη διεκδίκηση ορατότητας -την ευκαιρία των έργων να συναντήσουν το κοινό-- επαναπροσδιορίζοντας τον τρόπο με τον οποίο προσλαμβάνεται το έργο της πρωτοπόρου ζωγράφου σήμερα. Ενώ στη ζωγραφική της εποχής της οι γυναικείες μορφές  παρουσιάζονταν κυρίως συμβολικά ως αγρότισσες ή μητέρες, η Νικολαΐδου έστρεψε το ενδιαφέρον της σε γυναικείες μορφές με σαρκική υπόσταση, αποδίδοντας τον χαρακτήρα, την προσωπικότητα, την παρουσία τους.



Λουκία Νικολαΐδου, ‘Χωρίς τίτλο’ , χαρακτικό, Α5 [Εικόνα από το αρχείο της Κρατικής Πινακοθήκης]

Ο τρόπος με τον οποίο η ίδια αντιμετώπισε την εργασία της και το ρόλο της προσεγγίζεται στην έκθεση σε σχέση με την αντιμετώπιση κοινωνικών, ταξικών και έμφυλων εμποδίων στα πρώιμα χρόνια της Κυπριακής Νεωτερικότητας. Μέσα από αυτή την οπτική, εξετάζεται η αποφασιστική δράση της Νικολαΐδου και το ζωγραφικό της ενδιαφέρον τότε όπως και σήμερα: γυναικεία πρόσωπα με ευθύ βλέμμα, διεκδικούν ορατότητα και επισημαίνουν απουσίες από το εκλεκτικό θεματολόγιο του κανόνα της Κυπριακής μοντέρνας ζωγραφικής.


Έκδοση: Τρεις σύγχρονες Κύπριες συγγραφείς, οι Αλεξάνδρα Μαγγλή, Μαρία Πετρίδη και Κωνσταντία Σωτηρίου, κλήθηκαν να παρατηρήσουν λεπτομέρειες των έργων, θραύσματα πληροφοριών και αφηγηματικά κενά, για να γράψουν, η κάθε μια από τη δική της οπτική γωνία, κείμενα μυθοπλασίας. Τα διηγήματα,  συνδιαλέγονται με το έργο της Νικολαΐδου διευρύνοντας τις πιθανότητες ανάγνωσης πέρα από τις παραδοσιακές προσεγγίσεις της ιστορίας της τέχνης.


Οι τρεις λογοτεχνικές προσεγγίσεις ανοίγουν τα έργα σε νέες θεάσεις συνεισφέροντας στη συζήτηση θεμάτων που παραμένουν καίρια, όπως η συμπερίληψη ή ο αποκλεισμός, η διεκδίκηση χώρου και ορατότητας, τόσο στην εικαστική παρουσίαση των έργων όσο και στην εξιστόρησή τους.



Λουκία Νικολαΐδου, ‘Αυτοπροσωπογραφία’, Λάδι σε ξύλο, 49x56 εκ.
[Εικόνα από Ιδιωτική Συλλογή]

Λουκία Νικολαΐδου


Η Λουκία Νικολαΐδου γεννήθηκε στη Λεμεσό το 1909. Μεταξύ 1929 και 1933 σπούδασε στο Παρίσι, στην Ecole Nationale des Beaux- Arts, στο εργαστήριο του Lucien Simon. Στο Παρίσι, συμμετείχε στο Salon dAutomne του 1932. Επέστρεψε στην Κύπρο όπου διοργάνωσε και παρουσίασε έργα της σε τρεις ατομικές εκθέσεις: το 1934 στο Μέγαρο Παπαδοπούλου (Λευκωσία), το 1935 στη Λέσχη Ένωση (Λεμεσός) και το 1936 στην Γκαλερί 217 (Λεμεσός). Από το 1937 εγκαταστάθηκε στο Λονδίνο και συμμετείχε σε έκθεση στην Leger Galleries, το 1939. Αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο έργο της παρουσιάστηκε το 1992 στην Κρατική Πινακοθήκη Λευκωσίας. Πέθανε στην Αγγλία το 1994.


Έργα της βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές, στην Κρατική Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης, τη συλλογή της Τράπεζας Κύπρου, την Πινακοθήκη Λεβέντη και τη Δημοτική Πινακοθήκη Λεμεσού.


Επιμέλεια έκθεσης: Χριστίνα Λάμπρου


Bοηθοί επιμέλειας: Αννα Μαρία Χαραλάμπους, Κυριάκος Θεοχάρους


Επιμέλεια έκδοσης: Χριστίνα Λάμπρου


Συγγραφείς: Αλεξάνδρα Μαγγλή, Μαρία Πετρίδη και Κωνσταντία Σωτηρίου


Γραφικά: Πόπη Πισσουρίου


Έργo αφίσας: Rosa Couloute



+ εγκαίνια: 25 Σεπτεμβρίου 2020| 19:30, διάρκεια: 26 Σεπτεμβρίου - 21 Οκτωβρίου 2020, ώρες και μέρες: Τρίτη- Σάββατο: 17:00-20:00


Γκαράζ: Αμμοχώστου 16, 1016 Λευκωσία | τηλέφωνο: 22001508


Facebook @Γκαραζ - Garage |Instagram: garage_art_space


__________________________


Σημ. Η διοργάνωση ακολουθεί όλα τα πρωτόκολλα, κατευθυντήριες οδηγίες και ενδεδειγμένα μέτρα ασφάλειας για την τήρηση μέτρων προφύλαξης κατά της εξάπλωσης του κορωνοϊού COVID-19, σύμφωνα με το τελευταίο διάταγμα του Υπουργείου Υγείας.


* Κατά την είσοδο στο χώρο απαιτείται η χρήση μάσκας.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Άγγλος δικαστής απορρίπτει ποινή φυλάκισης για τους διαδηλωτές του Just Stop Oil

Άγγλος δικαστής απορρίπτει ποινή φυλάκισης για τους διαδηλωτές του Just Stop Oil

Άγγλος δικαστής απορρίπτει ποινή φυλάκισης για τους διαδηλωτές του Just Stop Oil

Σε δημοπρασία ένας από τους σημαντικότερους πίνακες του Πολ Γεωργίου

Σε δημοπρασία ένας από τους σημαντικότερους πίνακες του Πολ Γεωργίου

Σε δημοπρασία ένας από τους σημαντικότερους πίνακες του Πολ Γεωργίου

Επανένωση δύο αριστουργημάτων του Βαν Γκογκ μετά από 120 χρόνια απόστασης

Επανένωση δύο αριστουργημάτων του Βαν Γκογκ μετά από 120 χρόνια απόστασης

Επανένωση δύο αριστουργημάτων του Βαν Γκογκ μετά από 120 χρόνια απόστασης

Αναδρομική Έκθεση του Γιώργου Κοτσώνη

Αναδρομική Έκθεση του Γιώργου Κοτσώνη

Αναδρομική Έκθεση του Γιώργου Κοτσώνη