Cyprus Queer Perspectives: Εστιάζοντας στις προοπτικές της queer ζωής στην Κύπρο

Φλωρεντία Γεννάρη Δημοσιεύθηκε 22.9.2020

Με την ευκαιρία της επικείμενης διεξαγωγής του πρώτου Cyprus Queer Perspectives εκ μέρους της Accept – ΛΟΑΤΙ Κύπρου, μιλήσαμε με έναν από τους συνδιοργανωτές της, Αλέξανδρο Ευσταθίου.


Η έκθεση Cyprus Queer Perspectives αποσκοπεί στο να είναι μία από πρώτες πρωτοβουλίες που εστιάζουν στις προοπτικές της κουήρ (queer) ζωής στην Κύπρο, οι οποίες δεν έχουν ακόμη εξερευνηθεί πλήρως. Εστιάζει στις εμπειρίες των queer καλλιτεχνών, στην ταυτότητα, στον ακτιβισμό, στην ιστορία και στο κίνημα.

Πώς δημιουργήθηκε η ιδέα για το Cyprus Queer Perspectives;

Περί το τέλος του Ιανουαρίου 2020, το νέο διοικητικό συμβούλιο της Accept – ΛOATI Κύπρου, μαζί με κάποιους εθελοντές της οργάνωσης, συμμετείχαμε σε ένα διήμερο workshop για τη θεσμοθέτηση προτεραιοτήτων και στόχων για τα επόμενα τρία χρόνια. Μια εκ των προτεραιοτήτων που προέκυψε ήταν η μόρφωση της ίδιας της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας για την ιστορία της. Στο εν λόγω πλαίσιο προέκυψε το Flashback Project, εντός του οποίου σχεδιάζαμε να διοργανώσουμε διάφορες συναντήσεις κοινωνικού περιεχομένου, προβολές ταινιών, καθώς και την συγκεκριμένη έκθεση. Δυστυχώς, οι πλείστες εκδηλώσεις, που ήταν προγραμματισμένες για την άνοιξη του 2020 ακυρώθηκαν λόγω κορονοϊού, αλλά η έκθεση μπόρεσε ευτυχώς να προχωρήσει.

Θεωρείς ότι υπήρχε η αναγκαιότητα μιας τέτοιας πρωτοβουλίας στην Κύπρο;

Βεβαίως. Δεν χρειάζεται να πάτε πολύ μακριά για να καταλάβετε γιατί. Πριν λιγότερο από έξι χρόνια η Αστυνομία έκανε έφοδο σε έκθεση της Πάολας Ρεβενιώτη στη Λευκωσία μετά από καταγγελίες ότι μεταξύ των έργων της υπήρχαν φωτογραφίες γυμνών ανδρών, τις οποίες ξήλωσε η αστυνομία και κράτησε οκτώ εξ αυτών μέχρι να ολοκληρωθεί η σχετική έρευνα της υπόθεσης. Σήμερα, έξι χρόνια μετά, βλέπουμε εκπαιδευτικό να υπόκειται σε πειθαρχική έρευνα, με κίνδυνο να χάσει τη δουλειά του, επειδή κάποιοι ενοχλούνται από τη σάτιρα.

Άρα, είναι προφανές ότι στην Κύπρο υπάρχει μια επιφανειακή υποστήριξη στην καλλιτεχνική έκφραση εκεί που δεν ενοχλεί, ενώ στις δύο περιστάσεις που προανέφερα, ενεργοποιήθηκε ολόκληρος ο κρατικός μηχανισμός για να περιορίσει την καλλιτεχνική έκφραση, επειδή πήραν μπρος τα πιο συντηρητικά και σκοταδιστικά αντανακλαστικά της κυπριακής κοινωνίας. Εάν ενοχλήσει η τέχνη που θα εκθέσουμε, ακόμη καλύτερα. Η «ενόχληση» είναι έμφυτη στην ύπαρξη της κουήρ τέχνης και άρρηκτα συνυφασμένη με την ανάπτυξή της. Τέχνη που δεν ενοχλεί, δεν μας παίρνει μπροστά και άρα είναι άνευ αντικειμένου.

Πόσο εύκολη ή δύσκολη ήταν η διοργάνωση της έκθεσης, ειδικά κάτω από αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες;

Η λέξη «εύκολη» για οτιδήποτε απαιτεί στοιχειώδη οργάνωση κατά την παρούσα περίοδο της πανδημίας έχει διαγραφεί από το λεξιλόγιο. Σίγουρα με τα περιοριστικά μέτρα τα οποία άλλαζαν συνεχώς τους τελευταίους μήνες το χειρότερο δεν ήταν η διοργάνωση, αλλά η αβεβαιότητα, εφόσον δεν γνωρίζαμε από την μια ως την επόμενη ημέρα κατά πόσο θα μπορεί να γίνει η έκθεση ή όχι, εφόσον όλα τα μουσεία και εικαστικοί χώροι ήταν κλειστοί κατά τη διάρκεια του lockdown, μετά άνοιξαν ξανά, και όταν άνοιξαν ακούγονταν φωνές για ενδεχόμενο δεύτερο κύμα και lockdown τον Σεπτέμβριο. Ευτυχώς διαψεύστηκαν.

Φυσικά, και η διοργάνωση από μόνη της είχε τις δικές τις αντικειμενικές δυσκολίες, εφόσον εγώ δεν προέρχομαι από τον χώρο των τεχνών, ήταν μια εντελώς καινούρια προσπάθεια για εμένα, μάθαινα πράγματα από το μηδέν, προσπαθούσα να το συγκεράσω με την ήδη υπάρχουσα καθημερινή μου απαιτητική εργασία, αλλά ευτυχώς βρήκα και μια καλή ομάδα ατόμων να υποστηρίξουν αυτή την πρωτοβουλία.

Νομίζεις ότι το Cyprus Queer Perspectives θα έχει θετική απήχηση στην ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα (καλλιτέχνες και μη) και στην Κυπριακή κοινωνία γενικότερα;

Τα δεδομένα μιλούν από μόνα τους. Σε λιγότερες από 24 ώρες από τη στιγμή δημοσιοποίησης αποκτήσαμε 500 followers στο Instagram και σχεδόν 30 άτομα έκλεισαν το δικό τους δωρεάν εισιτήριο εντός 12 ωρών. Την παρούσα στιγμή που μιλάμε, ήτοι μία εβδομάδα πριν την έναρξη, η πληρότητα για την εναρκτήρια εκδήλωση είναι πέραν των 70%, στα 200 δωρεάν εισιτήρια, και πιστεύουμε ότι μέχρι τις 24 Σεπτεμβρίου θα έχουν πληρωθεί όλες οι διαθέσιμες χρονοθυρίδες. Άρα θεωρούμε ότι αυτή η πρωτοβουλία ήταν κάτι το οποίο απαιτούσε και περίμενε η ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, η καλλιτεχνική κοινότητα, καθώς και η ευρύτερη κοινωνία, απλά το μόνο που έλειπε ήταν να βρεθεί ο εκφραστής της που θα ήταν διαθέσιμος να την υλοποιήσει.

Ευελπιστείς να συνεχίσει και του χρόνου, να γίνει κάτι σαν θεσμός;

Σκοπός είναι όπως καθιερωθεί ως θεσμός και κάθε χρόνο να βελτιώνεται, με ιδιαίτερη έμφαση στην ανάδειξη των νεαρών κουήρ καλλιτεχνών, αλλά και όπως υπάρξουν περαιτέρω παρεμφερείς δράσεις και παρεμβάσεις στον κόσμο των τεχνών.



Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί μεταξύ 24 και 30 Σεπτεμβρίου 2020 στο Κέντρο Εικαστικών Τεχνών και Έρευνας/Ίδρυμα Σεβέρη (CVAR/Severis Foundation), στην οδό Ερμού 285, 1017 Λευκωσία, με την υποστήριξη της Πρεσβείας του Βασιλείου των Κάτω Χωρών.

Περισσότερες πληροφορίες για το Cyprus Queer Perspectives στο Facebook και στο Instagram.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
World Press Photo | Παλαιστίνια που θρηνεί τη νεκρή ανιψιά στη φωτογραφία που πήρε το 1ο βραβείο

World Press Photo | Παλαιστίνια που θρηνεί τη νεκρή ανιψιά στη φωτογραφία που πήρε το 1ο βραβείο

World Press Photo | Παλαιστίνια που θρηνεί τη νεκρή ανιψιά στη φωτογραφία που πήρε το 1ο βραβείο

Τέλος στην κακοποίηση παιδιών ζητούν μαθητές μέσω της τέχνης - Το μήνυμα στον Υπ. Δικαιοσύνης

Τέλος στην κακοποίηση παιδιών ζητούν μαθητές μέσω της τέχνης - Το μήνυμα στον Υπ. Δικαιοσύνης

Τέλος στην κακοποίηση παιδιών ζητούν μαθητές μέσω της τέχνης - Το μήνυμα στον Υπ. Δικαιοσύνης

«ΤΑΝΑΓΛΥΦΑ» | Αφηγηματική σύνθεση της εικαστικού Ελίνας Ιωάννου και της συγγραφέως Λουίζας Παπαλοΐζου

«ΤΑΝΑΓΛΥΦΑ» | Αφηγηματική σύνθεση της εικαστικού Ελίνας Ιωάννου και της συγγραφέως Λουίζας Παπαλοΐζου

«ΤΑΝΑΓΛΥΦΑ» | Αφηγηματική σύνθεση της εικαστικού Ελίνας Ιωάννου και της συγγραφέως Λουίζας Παπαλοΐζου

Στο η-Διαβούλευση το Καθεστώς του Καλλιτέχνη - Πώς να συμμετάσχετε

Στο η-Διαβούλευση το Καθεστώς του Καλλιτέχνη - Πώς να συμμετάσχετε

Στο η-Διαβούλευση το Καθεστώς του Καλλιτέχνη - Πώς να συμμετάσχετε