Γιάννα Αμερικάνου: «Η οπτική μου γωνία έχει ωριμάσει»

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 25.4.2022

Η οπτική μου γωνία έχει ωριμάσει, δηλώνει σε συνέντευξή της στο ΚΥΠΕ η Γιάννα Αμερικάνου, σκηνοθέτρια της ταινίας «.dog», που βραβεύθηκε στο 20ό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογραφικές Μέρες - Κύπρος 2022, το οποίο έριξε αυλαία πριν από λίγες ημέρες. Σημειώνεται ότι η ταινία είναι επίσης υποψήφια σε τρεις κατηγορίες για τα Βραβεία ΙΡΙΣ της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Η τελετή θα γίνει στην Αθήνα τον Ιούνιο του 2022. 

Μιλώντας σχετικά με τη βράβευση της ταινίας της, η Γιάννα Αμερικάνου θεωρεί ότι τα βραβεία Καλύτερης Ταινίας, Καλύτερης Σκηνοθεσίας και Ειδικής Μνείας για τον ηθοποιό Δημήτρη Κίτσο είναι μια πολύ σημαντική αναγνώριση του έργου της, πράγμα που την τιμά ιδιαίτερα. Αναφέρει χαρακτηριστικά ότι τη νύχτα της απονομής ήταν ιδιαίτερα συγκινημένη, αφού μέσα σε μερικά δευτερόλεπτα πέρασαν μπροστά της όλες οι δυσκολίες που κλήθηκε να αντιμετωπίσει εν μέσω κορωνοϊού προκειμένου να ολοκληρώσει την ταινία.


 

«Θα ήθελα πρώτα απ’ όλα να ευχαριστήσω το Cyprus Film Days International Film Festival για την τιμή να έχουν την ταινία μας τόσο στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα όσο και στο Κυπριακό Διαγωνιστικό Τμήμα, την Κριτική Επιτροπή που λόγω του άγχους μου δεν κατάφερα να ευχαριστήσω αλλά και τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες που πάντα στηρίζουν τους δημιουργούς», συμπληρώνει.


Το «.dog», όπως εξηγεί στο ΚΥΠΕ η Γιάννα Αμερικάνου, πραγματεύεται την ιστορία του Δημήτρη, ενός εφήβου που βρίσκεται στα πρόθυρα της ενηλικίωσης, αλλά μέσα του είναι ακόμα παιδί. Ο Δημήτρης έχει χτίσει έναν μύθο γύρω από τον απόντα πατέρα του, που βρίσκεται για χρόνια στη φυλακή. Όταν τελικά αποφυλακίζεται, το όνειρο του Δημήτρη για οικογενειακή ευτυχία φαίνεται πιο κοντινό από ποτέ, αλλά σύντομα καταρρέει. Παλεύοντας για όλα όσα επιθυμούσε, πρέπει να αντιμετωπίσει μια πρωτοφανή μορφή βίας.


Ερωτώμενη σχετικά με το τι την παρακίνησε να δημιουργήσει την ταινία «.dog», η σκηνοθέτρια αναφέρει ότι εμπνεύστηκε την ιστορία κατά τη διάρκεια των δύο χρόνων που εργάστηκε ως εθελόντρια σε ξενώνα και στέγες για άπορα έφηβα αγόρια, που βρίσκονται υπό τη μέριμνα των Υπηρεσιών Πρόνοιας. «Ζώντας τα παιδιά αυτά, γνώρισα και εκτίμησα ακόμη περισσότερο την έννοια τού να ανήκεις σε μια οικογένεια. Παρά την ψυχολογική ή σωματική βία, αυτά τα παιδιά προτιμούσαν να είναι με την οικογένειά τους παρά μόνα. Αλλά τι είναι η οικογένεια; Η ταινία έχει να κάνει με αδέσποτους ανθρώπους – σαν αδέσποτοι σκύλοι απεγνωσμένα ψάχνουν να αγαπηθούν», λέει χαρακτηριστικά.


Όταν η συζήτηση φτάνει στην πορεία του κυπριακού κινηματογράφου τα τελευταία χρόνια, η Γιάννα Αμερικάνου δηλώνει ότι υπάρχει μια τεράστια εξέλιξη η οποία συνοδεύεται από τη στήριξη που παρέχουν οι Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας. Ωστόσο, σημειώνει ότι το κράτος πρέπει να στηρίξει τους δημιουργούς, προσθέτοντας ότι οι τέχνες δέχτηκαν το μεγαλύτερο πλήγμα από τον κορωνοϊό. «Το κράτος δεν αναγνωρίζει το επάγγελμα του σκηνοθέτη/δημιουργού αλλά στα lockdowns κρατηθήκαμε όλοι από τις ταινίες, τις σειρές, τις συναυλίες και τις online προβολές», επισημαίνει. Για να αναπτυχθεί περαιτέρω ο κυπριακός κινηματογράφος, αναφέρει, το κράτος πρέπει να δώσει περισσότερα λεφτά. «Πώς περιμένουμε εξέλιξη με ψίχουλα» διερωτάται.


Στην ερώτηση του ΚΥΠΕ αν έχει αλλάξει η οπτική της γωνία σε σύγκριση με προηγούμενες ταινίες της, η Γιάννα Αμερικάνου απαντά ότι η οπτική της γωνία έχει ωριμάσει. «Ο ‘φακός’ μου έχει γίνει ακόμη πιο τολμηρός στο να θέλει να εισχωρήσει σε ανθρώπινες καταστάσεις ακόμη πιο δύσκολες και πιο περίπλοκες», τονίζει.


Σε ερώτηση για το τι σημαίνει για εκείνη ο κινηματογράφος, η σκηνοθέτρια απαντάει επικαλούμενη τη ρήση του σκηνοθέτη Όρσον Γουέλς, ότι «ο κινηματογράφος δεν έχει σύνορα, είναι μια κορδέλα ονείρου».


Του Παύλου Χατζηλοΐζου

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Στιγμιότυπο από τα γυρίσματα της ταινίας

ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ/ΠΧ/ΑΓΚ

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
«Ecstasy»: Η πρώτη σεξουαλική σκηνή που εμφανίστηκε στον κινηματογράφο

«Ecstasy»: Η πρώτη σεξουαλική σκηνή που εμφανίστηκε στον κινηματογράφο

«Ecstasy»: Η πρώτη σεξουαλική σκηνή που εμφανίστηκε στον κινηματογράφο

Βραβείο Κοινού LUX 2024 | H βραδιά που κέρδισε το «The Teachers’ Lounge»

Βραβείο Κοινού LUX 2024 | H βραδιά που κέρδισε το «The Teachers’ Lounge»

Βραβείο Κοινού LUX 2024 | H βραδιά που κέρδισε το «The Teachers’ Lounge»