Η SONICA δημιουργεί μια νέα ηχητική ατμόσφαιρα

Ελένη Παπαδοπούλου Δημοσιεύθηκε 30.5.2022

Ένα πάντρεμα της τζαζ με στοιχεία από ηλεκτρονική μουσική, ambient και funk η νεοσύστατη μπάντα του πιανίστα Χρίστου Γερολατσίτη SONICA, η οποία εισηγείται κάτι καινούργιο και ασυνήθιστο ίσως για το νησί. Τις τελευταίες ιδέες, εμπειρίες και ακούσματα των μελών της μπάντας. Ακούσματα όπως Mark Guiliana, BIGYUKI, Kneebody, Jojo Mayer. Σε κάποιες περιπτώσεις ενθουσιάζει, σε άλλες συγκινεί και σε άλλες προβληματίζει. Και τα τρία είναι βασικά συστατικά της τέχνης και αντανακλούν τον χαρακτήρα της μπάντας που απαρτίζουν οι μουσικοί Χρίστος Γερολατσίτης, Ανδρέας Παντελή, Στέλιος Ξυδιάς και Ανδρέας Ροδοσθένους. Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να τους ακούσει σε μια πρώτη σειρά εμφανίσεων όπου θα παρουσιάσουν ζωντανά το πρώτο τους άλμπουμ, το πρώτο Σαββατοκύριακο του Ιούνη σε Λευκωσία, Λεμεσό και Λάρνακα.




Μιλήσαμε με τον Χρίστο Γερολατσίτη, εμπνευστή του πρότζεκτ. Με έντονο ενδιαφέρον για ένα ευρύ φάσμα μουσικών ειδών, ο Χρίστος Γερολατσίτης είναι Κύπριος πιανίστας, κιμπορντίστας και συνθέτης που μετακόμισε στην Ολλανδία το 2009 όπου σπούδασε ερμηνεία πιάνου τζαζ στο Βασιλικό Ωδείο της Χάγης και στη συνέχεια στο Κονσερβατόριο του Άμστερνταμ. Το 2016 εμφανίστηκε σε μερικά από τα μεγαλύτερα θέατρα της χώρας με το Eef Van Breen Group σε συνεργασία με την επιτυχημένη θεατρική παραγωγή Borgen. Το 2017 μετακόμισε στη Βομβάη όπου εργάστηκε ως επικεφαλής του τμήματος πιάνου στο True School of Music, μίας από τις μεγαλύτερες μουσικές σχολές της Ινδίας. Ο Χρίστος αυτήν τη στιγμή μένει στην Κύπρο και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή συγκροτήματα.

Πώς «γεννήθηκε» η SONICA;

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας ξεκινήσαμε να τζαμάρουμε διαδικτυακά με τον ντράμερ Στέλιο Ξυδιά. Έγραφα τη μουσική, την ηχογραφούσα και του την έστελνα, οπότε προσέθετε κι αυτός το δικό του κομμάτι. Βλέπαμε ότι πήγαινε κάπου, είχε χαρακτήρα, είχε κάτι... για μένα τουλάχιστον που ήθελα να αναπτύξω. Έτσι συνεχίσαμε γράφοντας κι άλλα κομμάτια. Απ' αυτό το τζαμάρισμα εξ αποστάσεως βγήκαν οκτώ κομμάτια, τα οποία ηχογραφήσαμε σε έναν δίσκο στον οποίο εγώ παίζω πλήκτρα και ο Στέλιος κρουστά. Αργότερα σκέφτηκα ότι θα μπορούσαμε να παίξουμε ζωντανά και εκεί ήρθαν ο πιανίστας Ανδρέας Παντελή και ο μπασίστας Ανδρέας Ροδοσθένους για να συμπληρώσουν την ομάδα. Από πολύ νωρίς όταν ξεκίνησα -μέχρι και σήμερα- πάω σε συναυλίες τους και μοιράζομαι τη σκηνή μαζί τους. Δεν τίθεται θέμα για το πόσο μοναδικοί και σπουδαίοι μουσικοί είναι ο καθένας τους. Η συνεργασία μας στην μπάντα ήρθε μέσα από τα κοινά μουσικά μας ακούσματα και ενδιαφέροντα, αλλά και από τη φιλία των τελευταίων χρόνων.

Πώς πάντρεψες τα δύο είδη;

Η τζαζ και η ηλεκτρονική μουσική με ενδιέφεραν πάντα ως μουσικά είδη ξεχωριστά. Μου αρέσουν πολλά είδη μουσικής, όταν ειδικά υπάρχει ποιότητα, ό,τι είδος και να είναι το ακούω. Και η ηλεκτρονική και η τζαζ είναι είδη που δούλευα σχεδόν πάντα σαν μουσικός και τώρα ήρθε το πάντρεμά τους. Δηλαδή πώς μπορείς να τα φέρεις μαζί αλλά την ίδια στιγμή να κρατήσεις τους δύο χαρακτήρες της κάθε μουσικής; Ήθελα η μουσική να είναι οργανική, να ακούγεται δηλαδή σαν μια ιστορία, οπότε έψαχνα να βρω αυτή τη χροιά. Και είμαι ευχαριστημένος από το αποτέλεσμα.

Έπρεπε να συνθέσω τα μέρη για τον καθένα, οπότε χώρισα τα μέρη, τους τα έστειλα και μετά πειραματιστήκαμε στις πρόβες για να δούμε πώς θα βγει ο ήχος. Βγήκε αλλά την ίδια στιγμή θέλει και την ελευθερία του. Στην τζαζ το πιο σημαντικό είναι η ελευθερία, δηλαδή ο άλλος να μπορεί να παίξει, να μπορεί να εκφραστεί, για μένα είναι το πιο σημαντικό, ειδικά με τους συγκεκριμένους μουσικούς, έχουν τόσα να δώσουν ο κάθε ένας ξεχωριστά που αν τους στερήσεις την ελευθερία τότε δεν υπάρχει νόημα. Το να τη βρω μέσα από αυτές τις συνθέσεις δεν ήταν εύκολο, δεν είναι εύκολη μουσική, είναι πολύπλοκη, χωρίς να σημαίνει ότι είναι και κατ' ανάγκην προχωρημένη… να βρω αυτά τα μέρη που θα αναδείξουν τον κάθε έναν μας στο όργανό του και στη μουσική του προσωπικότητα. Η μετάβαση από το χαρτί στον υπολογιστή και από τον υπολογιστή στους παίκτες ήταν δύσκολη αλλά και ενδιαφέρουσα την ίδια ώρα. Στην ηλεκτρονική μουσική, πολλά μέρη παίζονται από όργανα όπως sequencers, arpeggiators και drum machines. Από μηχανές δηλαδή. Οπότε, έπρεπε να βρεθεί η ισορροπία έτσι ώστε ο ηλεκτρονικός ήχος κάθε μέρους να παραμένει χωρίς να κρύβονται οι ιδιαιτερότητες των οργάνων και του καθενός μας. Σταδιακά όμως μέσα από τις πρόβες το βρήκαμε.

Έζησες για ένα διάστημα στην Ινδία. Πώς σε επηρέασε αυτή η εμπειρία ως μουσικό;

Η Ινδία σίγουρα με επηρέασε. Εκεί ήρθα σε επαφή με τη φιούζιον τζαζ. Στην Ινδία έχουν πολύ αυτό το στυλ της φιούζιον τζαζ, δεν βρίσκεις συχνά την κλασική τζαζ όπως στην Αμερική και την Ευρώπη. Εκεί είναι επηρεασμένοι από μουσικούς όπως οι Chick Corea Elektric Band, The Headhunters, και ακόμα πιο βαθιά τζαζ φιούζιον όπως ο Scott Henderson. Έπαιρναν αυτό το είδος, της  φιούζιον τζαζ, και το συνδύαζαν με ινδική μουσική… ένα πολύ καλό πάντρεμα των δύο, αν και δεν μου άρεσε πάντα. Όταν δουλεύαμε σε clubs ήμασταν εκτεθειμένοι σε αυτό το είδος. Αυτό σιγά-σιγά με βοήθησε να ξανασκεφτώ όλες αυτές τις ιδέες που είχα από παλιά με την ηλεκτρονική μουσική και την τζαζ και πώς θα μπορούσα να τα φέρω μαζί και να δουλέψει σε ζωντανή περφόρμανς, πώς να ενώσω ηλεκτρονική - ατμοσφαιρική μουσική και τζαζ; Έτσι ήρθε η ώρα του κατά κάποιον τρόπο.

Πώς φαντάζεσαι να είναι ζωντανά;

Κάναμε κάποια βίντεο στο στούντιο που ήταν ζωντανά, αλλά με ακροατήριο θα είναι εντελώς διαφορετικό, πολύ διαφορετική ενέργεια. Θα παίξουμε και τις οκτώ συνθέσεις στο Θέατρο Δέντρο στη Λευκωσία, στο Θέατρο Ένα στη Λεμεσό και στο Savino στη Λάρνακα. Είναι ένα είδος μουσικής που χρειάζεται χώρο και αυτό είναι κάτι που ακόμα επεξεργάζομαι, το πώς μπορώ να το εξελίξω όσον αφορά πιθανούς χώρους που θα φιλοξενούσαν τη μουσική μας.



Τι θέλεις να μεταδώσεις μέσω της SONICA;

Είναι μεγάλη δύναμη να έχεις τον κόσμο μαζί σου. Να γουστάρει αυτό που κάνεις, αλλά είναι περισσότερο ψυχαγωγία αυτό. Ένας καλλιτέχνης θίγει κάποια θέματα με σκοπό να κάνει τον άλλο να σκεφτεί, να κάνει τον κόσμο καλύτερο, όχι να ξεχαστεί κατ' ανάγκη. Θα ήθελα να τα είχα και τα δύο στη μουσική μου, προσπαθώ δηλαδή. Να μπορεί το ακροατήριο να συσχετιστεί με αυτό που κάνεις, αλλά ταυτόχρονα του δείχνεις και κάτι που δεν ξανάκουσε, που δεν ξαναείδε, ένα είδος εκπαίδευσης. Ειδικά σε έναν τόπο όπως η Κύπρος. Έγινε για πρώτη φορά το φεστιβάλ πειραματικής μουσικής Breach που είναι μεγάλη υπόθεση. Άκουσα ότι πήγε πολύ καλά, με υψηλό επίπεδο και ο κόσμος το αγκάλιασε, μακάρι να συνεχιστεί, είναι κάτι διαφορετικό.

Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να είσαι δημιουργικός μουσικός στην Κύπρο;

Δεν είναι εύκολο να κάνουμε πράγματα εδώ, αυτό το πρότζεκτ έχει μεγάλο κόστος. Στην Ολλανδία όταν δούλευα με ένα γκρουπ, χορηγούσαν κονδύλια σε μουσικούς και μετά από αξιολόγηση έδιναν ένα ποσό σαν μισθό για τρία χρόνια για να γράψεις πρωτότυπη μουσική. Πέρα από τα φεστιβάλ και τους χώρους εκεί υπάρχει υποστήριξη στη δημιουργική παραγωγή ενώ εδώ νιώθω ότι είμαστε λίγο μόνοι μας.

Ακούς ραδιόφωνο;

Δεν ακούω ραδιόφωνο. Σπάνια, και μόνο σε περίπτωση που τυχαίνει να ακούει ο πατέρας μου και να είμαι εκεί. Το ότι πλέον ακούμε μουσική κυρίως από τις πλατφόρμες επηρεάζει άμεσα την εμπειρία μας ως ακροατές. Από τη μία είναι ευλογία να μπορούμε να ακούμε ακριβώς αυτό που θέλουμε όποτε το θέλουμε. Από την άλλη, είναι τόσες πολλές οι επιλογές που κάποτε ο ακροατής χάνει τη συγκέντρωσή του. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να βιώνει τη μουσική με έναν πολύ διαφορετικό τρόπο. Σπάνια κάποιος ακούει έναν ολόκληρο δίσκο. Και πολύ συχνά ούτε καν ολόκληρο το τραγούδι. Απλώς επειδή είναι τόσο εύκολο να πατήσει το επόμενο και συνήθισε να το κάνει αυτόματα. Έτσι η εμπειρία του ακροατή καταντά επιφανειακή και η απόλαυση της μουσικής δυστυχώς χάνεται...

INFO

* Η SONICA θα παρουσιάσει το πρώτο της άλμπουμ στις 3 Ιουνίου στο Θέατρο Δέντρο στη Λευκωσία, στις 4 Ιουνίου στο Θέατρο Ένα στη Λεμεσό και στις 5 Ιουνίου στο Savino Live στη Λάρνακα. Παρασκευή και Σάββατο είσοδος στις 9 μ.μ. με έναρξη στις 9.45 μ.μ. ακριβώς. Κυριακή είσοδος ανοίγει 8 μ.μ. με έναρξη στις 8.45 μ.μ. ακριβώς | Τις συναυλίες σε Λευκωσία και Λεμεσό θα ακολουθήσουν after party με τους djs Marcos & Sofronis (Παρασκευή) και djs Angeliki & Kalaqs (Σάββατο) | Είσοδος 15 ευρώ μαζί με ένα αντίτυπο cd του άλμπουμ. Για κρατήσεις στο https://www.soldoutticketbox.com / ή στο τηλ. 99498642. Παραγωγή Cloud10 Music Agency.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

Ωδείο Σόλωνα Μιχαηλίδη | Προχωρεί στην κήρυξή του σε διατηρητέο ο Δήμος Λεμεσού μετά τις δημοσιεύσεις

Ωδείο Σόλωνα Μιχαηλίδη | Προχωρεί στην κήρυξή του σε διατηρητέο ο Δήμος Λεμεσού μετά τις δημοσιεύσεις

Ωδείο Σόλωνα Μιχαηλίδη | Προχωρεί στην κήρυξή του σε διατηρητέο ο Δήμος Λεμεσού μετά τις δημοσιεύσεις

Fengaros High 2024 | Επιστρέφει στις 18 Μαΐου στο Αμφιθέατρο Ιδαλίου

Fengaros High 2024 | Επιστρέφει στις 18 Μαΐου στο Αμφιθέατρο Ιδαλίου

Fengaros High 2024 | Επιστρέφει στις 18 Μαΐου στο Αμφιθέατρο Ιδαλίου

Ο Κωνσταντίνος Βήτα επιστρέφει με το νέο single «Αχτίδα»

Ο Κωνσταντίνος Βήτα επιστρέφει με το νέο single «Αχτίδα»

Ο Κωνσταντίνος Βήτα επιστρέφει με το νέο single «Αχτίδα»