13ο ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΦΑΡΟΣ

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 26.9.2022
5 – 14 Οκτωβρίου 2022 στο The Shoe Factory στη Λευκωσία

Το Ίδρυμα Τεχνών Φάρος έχει ετοιμάσει ένα συναρπαστικό πρόγραμμα για τη Φθινοπωρινή του σαιζόν, κάνοντας όπως πάντα την αρχή με το Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής Φάρος. Φανερώνοντας τη βαθιά αφοσίωση του Ιδρύματος στη δημιουργικότητα και τη μουσική καινοτομία, πρόκειται για το πρώτο φεστιβάλ νέας μουσικής που θεσπίστηκε ποτέ στην Κύπρο, και το οποίο αναγνωρίσθηκε από το ξεκίνημά του ως ένας από τους πιο πρωτοποριακούς ετήσιους θεσμούς στην Ευρώπη. Για πάνω από μια δεκαετία, το Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής Φάρος έχει διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην εξοικείωση του φιλόμουσου κοινού της Κύπρου με τη μουσική των καιρών μας, ενώ παράλληλα αποτελεί μια σημαντική πλατφόρμα πάνω στην οποία συνθέτες καλούνται να συνεργαστούν με ορισμένους από τους πιο επιφανείς σολίστ και σύνολα μουσικής ανά το παγκόσμιο. Το Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής Φάρος έχει παρουσιάσει δεκάδες έργα σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση, ενώ έχει προβάλει σε πρώτη Παγκύπρια εκτέλεση αναρίθμητα αριστουργήματα του 20ου αιώνα τα οποία ήταν μέχρι πρότινος παραμελημένα, καθώς και πρεμιέρες έργων της νέας γενιάς συνθετών.

Το 13ο Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής Φάρος διοργανώνεται από τις 5 μέχρι τις 14 Οκτωβρίου 2022, στο The Shoe Factory στη Λευκωσία, και φιλοξενεί τέσσερις συναρπαστικές συναυλίες, παράλληλα με μια σειρά καινοτόμων διεπιστημονικών εκδηλώσεων, όπως εργαστήρια μουσικής, διαλέξεις, και εκπαιδευτικές δραστηριότητες για τη νεολαία.

FIDELIO TRIO – Τετάρτη 5 Οκτωβρίου

Το 13ο Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής Φάρος σηκώνει αυλαία την Τετάρτη 5 Οκτωβρίου στο The Shoe Factory με μια συναυλία από το διεθνούς φήμης Fidelio Trio. Έχοντας επευφημηθεί για τις «έξοχες ερμηνείες του… ζυμωμένες με λυρικότητα και ευαισθησία…» το Fidelio Trio είναι ενθουσιώδης υπέρμαχος της τεχνοτροπίας του τρίο για πιάνο, με ερμηνείες στις σημαντικότερες αίθουσες ανά το παγκόσμιο σε ένα τεράστιο φάσμα ρεπερτορίου. Φιναλίστ στα Μουσικά Βραβεία της Βασιλικής Φιλαρμονικής Εταιρείας το 2016, οι συναυλίες του μεταδίδονται συχνά από το BBC (Τρίτο Ραδιόφωνο), το RTÉ Lyric FM, το Δημόσιο Ραδιόφωνο της Νέας Υόρκης, το NPR, και προβάλλονται σε ντοκιμαντέρ από το Sky Arts. Το Τρίο απαριθμεί έναν τεράστιο κατάλογο από αναθέσεις και πρώτες εκτελέσεις έργων των κορυφαίων συνθετών της εποχής μας, ενώ διαθέτει μια εντυπωσιακή και αξιοσημείωτη δισκογραφία. Για το ντεμπούτο του στην Κύπρο, μέσα στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής Φάρος στη Λευκωσία, το Fidelio Trio θα ερμηνεύσει έργα των Γκαμπριέλ Φορέ, Σοφία Γκουμπαϊντούλινα, David Fennessy, και Judith Weir.

ΡΕΣΙΤΑΛ ΓΙΑ ΠΑΝΦΛΑΟΥΤΟ ΜΕ ΤΟΝ MATTHIJS KOENE – Παρασκευή 7 Οκτωβρίου

Σπάνια και άκρως ενδιαφέρουσα είναι η δεύτερη συναυλία του 13ου Διεθνούς Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής Φάρος, την Παρασκευή 7 Οκτωβρίου, μιας και φιλοξενεί για πρώτη φορά στην Κύπρο τον Ολλανδό πανφλαουτίστα βιρτουόζο Matthijs Koene. Διεθνώς αναγνωρισμένος ως ένας από τους κορυφαίους δεξιοτέχνες του πανφλάουτου, ο Matthijs Koene φημίζεται τόσο για το όραμα όσο και για την πρωτοποριακή του προσέγγιση – στοιχεία που έχουν διευρύνει σε μεγάλο βαθμό τις τεχνικές και εκφραστικές δυνατότητες αυτού του αρχαίου οργάνου, και το εισήγαγαν στον κόσμο της κλασικής μουσικής. Με ρεπερτόριο που εκτείνεται από την πρώιμη Αναγέννηση έως τον 21ο αιώνα, ο Koene έχει εμπνεύσει αμέτρητους συνθέτες να γράψουν κομμάτια για το πανφλάουτο, και περισσότερα από 200 νέα έργα έχουν αφιερωθεί σε αυτόν. Οι περγαμηνές του περιλαμβάνουν βραβεία όπως το Vriendenkrans του Κοντσερτγκεμπάου και Diapason d' Or, και οι ερμηνείες του τον έχουν μεταφέρει στις λαμπρότερες συναυλιακές αίθουσες του κόσμου. Για το ρεσιτάλ του στη Λευκωσία, το οποίο στηρίζει η Πρεσβεία της Ολλανδίας στην Κύπρο, ο Matthijs Koene θα ερμηνεύσει έργα των Κλοντ Ντεμπισί, Στιβ Ράιχ, Καλλιόπης Τσουπάκη, Εύη Σαμμούτη, Ron Ford, Roderik de Man και Daan Manneke.

«ΓΙΟΡΤΑΖΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΙΑΝΝΗ ΞΕΝΑΚΗ» ERGON ENSEMBLE – Τετάρτη 12 Οκτωβρίου

Μέσα στο πλαίσιο του 13ου Διεθνούς Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής Φάρος, το κορυφαίο ελληνικό σύνολο σύγχρονης μουσικής Ergon Ensemble επιστρέφει στο The Shoe Factory, την Τετάρτη 12 Οκτωβρίου 2022, για μια συναυλία – αφιέρωμα στον μεγάλο πρωτοπόρο συνθέτη του 20ου αιώνα, Ιάννη Ξενάκη, με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννησή του. Ερευνητής που ξεπέρασε τα σύνορα της μουσικής, της αρχιτεκτονικής και του στοχασμού, ο Έλληνας συνθέτης, μουσικοθεωρητικός, μαθηματικός και αρχιτέκτονας Ιάννης Ξενάκης έχει αναγνωρισθεί διεθνώς ως μια από τις σημαντικότερες μορφές της μεταπολεμικής σύγχρονης τέχνης. Οι εκπληκτικές μαθηματικές του κατασκευές άλλαξαν την έκφραση της μουσικής για πάντα, και οι οργανικές του δομές έδωσαν ποιητική υπόσταση στη μεταπολεμική αρχιτεκτονική. Από τον ανεπανάληπτο κόσμο του Ξενάκη ανακύπτουν απαστράπτοντα έγχορδα, εκκωφαντικά κρουστά, ανυπόκριτες φωνές, και μια τολμηρή φαντασία που έχει εμφυσήσει τόσο στους ακροατές όσο και στους μουσικούς το πάθος που γέννησε η ταραχώδης και τραυματική ζωή του. Αυτή τη συγκλονιστική συναυλία που αναδιφά στα λιγότερο γνωστά έργα του Ξενάκη, στηρίζει η Πρεσβεία της Ελλάδος στην Κύπρο.

TRIO ZUKAN – Παρασκευή 14 Οκτωβρίου

Το 13ο Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής Φάρος ολοκληρώνεται την Παρασκευή 14 Οκτωβρίου με ήχους συναρπαστικούς και ασυνήθιστους από το Trio Zukan – ενός εκ των πιο διακεκριμένων και πειραματικών συνόλων σύγχρονης μουσικής στη Χώρα των Βάσκων, το οποίο προέκυψε από τον σπάνιο συνδυασμό τριών οργάνων: ακορντεόν, κρουστών και του txistu – ενός είδους παραδοσιακού βασκικού φλάουτου τριών οπών, το οποίο μπορεί να παιχτεί με το ένα χέρι, αφήνοντας το άλλο χέρι ελεύθερο για να παίξει κρουστά. Η συναυλία, την οποία στηρίζει η Πρεσβεία της Ισπανίας στην Κύπρο, θα περιλαμβάνει έργα των Salvatore Sciarrino, Γιώργου Απέργη, Εύη Σαμμούτη, María Eugenia Luc, Francisco Dominguez και Mikel Chamizo.

Πληροφορίες & Box Office:

Ίδρυμα Τεχνών Φάρος

www.pharosartsfoundation.org & Τηλ. 22-663871 (Δευτέρα - Παρασκευή 10:00πμ-2:00μμ)

Εισιτήρια: €15 / €10 Μαθητές, Συνταξιούχοι & Μέλη του Ιδρύματος Τεχνών Φάρος

Ώρα έναρξης συναυλιών 8:30μμ

ΣΥΝΑΥΛΙΑ

FIDELIO TRIO

Τετάρτη 5 Οκτωβρίου 2022

The Shoe Factory, Λευκωσία / 8.30μμ

4334317369165881 2 - Fidelio Trio - photo credit © Eoin Schmidt
Darragh Morgan / βιολί, Tim Gill / βιολοντσέλο , Mary Dullea / πιάνο

Το 13ο Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής Φάρος σηκώνει αυλαία στις 5 Οκτωβρίου στο The Shoe Factory με μια συναυλία από το διεθνούς φήμης Fidelio Trio. Έχοντας επευφημηθεί για τις «έξοχες ερμηνείες του… ζυμωμένες με λυρικότητα και ευαισθησία…» το Fidelio Trio είναι ενθουσιώδης υπέρμαχος της τεχνοτροπίας του τρίο για πιάνο, με ερμηνείες στις σημαντικότερες αίθουσες ανά το παγκόσμιο σε ένα τεράστιο φάσμα ρεπερτορίου. Φιναλίστ στα Μουσικά Βραβεία της Βασιλικής Φιλαρμονικής Εταιρείας το 2016, οι συναυλίες του μεταδίδονται συχνά από το BBC (Τρίτο Ραδιόφωνο), το RTÉ Lyric FM, το Δημόσιο Ραδιόφωνο της Νέας Υόρκης, το NPR, και προβάλλονται σε ντοκιμαντέρ από το Sky Arts. Το Τρίο απαριθμεί έναν τεράστιο κατάλογο από αναθέσεις και πρώτες εκτελέσεις έργων των κορυφαίων συνθετών της εποχής μας, ενώ διαθέτει μια εντυπωσιακή και αξιοσημείωτη δισκογραφία. Για το ντεμπούτο του στην Κύπρο, μέσα στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής Φάρος στη Λευκωσία, το Fidelio Trio θα ερμηνεύσει έργα των Γκαμπριέλ Φορέ, Σοφία Γκουμπαϊντούλινα, David Fennessy, και Judith Weir.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ:

David Fennessy: Τρίο για Πιάνο Αρ.2 – Εις μνήμη του Spencer Boney (2021)

Σοφία Γκουμπαϊντούλινα: Σακόν για πιάνο (1963)

Γκαμπριέλ Φορέ: Τρίο για Πιάνο, Έργο 120 (1923)

Judith Weir: Piano Trio Two (2004)

«Επίμονες θεματικές επαναλήψεις, ζυμωμένες με λυρικότητα και ευαισθησία… δεδομένες οι έξοχες ερμηνείες.» BBC Music Magazine

Το Fidelio Trio, φιναλίστ στα Μουσικά Βραβεία της Βασιλικής Φιλαρμονικής Εταιρείας το 2016, είναι ενθουσιώδης υπέρμαχος της τεχνοτροπίας του τρίο για πιάνο, με ερμηνείες στις σημαντικότερες αίθουσες ανά το παγκόσμιο σε ένα τεράστιο φάσμα ρεπερτορίου, και συχνές μεταδόσεις από το BBC (Τρίτο Ραδιόφωνο), το RTÉ Lyric FM, το Δημόσιο Ραδιόφωνο της Νέας Υόρκης, το NPR, καθώς και σε ντοκιμαντέρ από το Sky Arts. Το Τρίο απαριθμεί έναν τεράστιο κατάλογο από αναθέσεις και πρώτες εκτελέσεις έργων των κορυφαίων συνθετών της εποχής μας, ενώ διαθέτει μια εντυπωσιακή και αξιοσημείωτη δισκογραφία.

Από το ντεμπούτο τους στο Southbank Centre του Λονδίνου, οι Fidelio εμφανίζονται τακτικά στο Wigmore Hall και στο Kings Place, σε φεστιβάλ όπως Σπίταφιλντς, Τσέλτεναμ, Αγίου Μάγκνους και Χάντερσφιλντ, ενώ στην Ιρλανδία εμφανίζονται τακτικά στο Εθνικό Μέγαρο Μουσικής του Δουβλίνου, και στα φεστιβάλ του Κίλκενι και του Μπέλφαστ. Το Τρίο έχει εμφανισθεί εκτενώς σε σημαντικές αίθουσες και φεστιβάλ ανά το παγκόσμιο, μεταξύ άλλων, Κέντρο Ανατολικών Τεχνών της Σαγκάης, Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής του Πεκίνου, και της Εταιρείας Μουσικής Δωματίου του Χονγκ Κονγκ. Ερμηνεύει σε τακτική βάση το Τριπλό Κοντσέρτο του Μπετόβεν με επιφανείς ορχήστρες, όπως, πιο πρόσφατα, τη Φιλαρμονική Ορχήστρα KZN Νοτίου Αφρικής και τη Συμφωνική Ορχήστρα RTÉ Ιρλανδίας.

Η εκτεταμένη δισκογραφία του Fidelio Trio περιλαμβάνει δύο άλμπουμ με έργα των Ραβέλ και Σαιν Σανς, και Φορέ, Σοσόν και Σατί για την εταιρεία Resonus Classics, καθώς και άλμπουμ με έργα των Φίλιπ Γκλας (Head On και Pendulum on Orange Mountain), Κόρνγκολντ και Σαίνμπεργκ (Verklärte Nacht) για τη Naxos, τα άπαντα για τρίο για πιάνο του Μάικλ Νάιμαν για τη MN Records, και πολλαπλές κυκλοφορίες για τις εταιρείες NMC και Delphian Records, συμπεριλαμβανομένων δισκογραφικών πορτραίτων συνθετών όπως οι Luke Bedford, Piers Hellawell και Michael Zev Gordon. Τα πρόσφατα άλμπουμ του Τρίο περιλαμβάνουν σε πρώτη κυκλοφορία έργα του Gerald Barry, καθώς και μουσική δωματίου του E J Moeran (Επιλογή του Εκδότη στο περιοδικό Gramophone). Οι προσεχείς κυκλοφορίες του Τρίο περιλαμβάνουν το πορτραίτο του συνθέτη Ye Xiaogang, καθώς και μια νέα ανάθεση για τρίο για πιάνο από τον Robert Saxton.

Το Fidelio Trio έχει ερμηνεύσει σε πρώτη εκτέλεση έργα των Anna Clyne, Robert Saxton, Toshio Hosokawa, Charles Wuorinen, Johannes Maria Staud, Michael Nyman, Gerald Barry, Donnacha Dennehy, Joe Cutler, Ann Cleare, Simon Bainbridge, Judith Weir, Alexander Goehr, David Fennessy και Kevin Volans. Έχει επίσης συμπράξει με εξαίρετους μουσικούς όπως οι Nicholas Daniel (όμποε), Richard Watkins (κόρνο), Joan Rodgers και η Patricia Rozario (σοπράνο), Rachel Roberts (βιόλα), τον συγγραφέα Alexander McCall Smith, την βραβευμένη με το Βραβείο Τ.Σ. Έλιοτ ποιήτρια Sinéad Morrissey, και τον ηθοποιό Adrian Dunbar.

Οι Fidelio έχουν διατελέσει «καλλιτέχνες εν διαμονή» στο Κολέγιο Αγίου Πατρικίου στο Πανεπιστήμιο του Δουβλίνου, στο Πανεπιστήμιο του Ιλινόι, στο Κρατικό Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, και στο Πανεπιστήμιο Ταφτς στη Βοστώνη. Έχουν δώσει masterclass στο Κονσερβατόριο Peabody, στο Ινστιτούτο Curtis, στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, στο Κεντρικό Κονσερβατόριο Μουσικής του Πεκίνου, και στο Κονσερβατόριο Μουσικής Stellenbosch της Νοτίου Αφρικής. Διατελούν Καλλιτεχνικοί Διευθυντές του ετήσιου Φεστιβάλ Χειμερινής Μουσικής στο Belvedere House του Πανεπιστημίου του Δουβλίνου.

ΡΕΣΙΤΑΛ

MATTHIJS KOENE πανφλάουτο

Παρασκευή 7 Οκτωβρίου 2022

The Shoe Factory, Λευκωσία / 8.30μμ

4334318239133172 4 - Matthijs Koene - photo credit © Sarah Wijzenbeek - 1 bw

Σπάνια και άκρως ενδιαφέρουσα είναι η δεύτερη συναυλία του 13ου Διεθνούς Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής Φάρος, την Παρασκευή 7 Οκτωβρίου, μιας και φιλοξενεί για πρώτη φορά στην Κύπρο τον Ολλανδό πανφλαουτίστα βιρτουόζο Matthijs Koene. Διεθνώς αναγνωρισμένος ως ένας από τους κορυφαίους δεξιοτέχνες του πανφλάουτου, ο Matthijs Koene φημίζεται τόσο για το όραμα όσο και για την πρωτοποριακή του προσέγγιση – στοιχεία που έχουν διευρύνει σε μεγάλο βαθμό τις τεχνικές και εκφραστικές δυνατότητες αυτού του αρχαίου οργάνου, και το εισήγαγαν στον κόσμο της κλασικής μουσικής. Με ρεπερτόριο που εκτείνεται από την πρώιμη Αναγέννηση έως τον 21ο αιώνα, ο Koene έχει εμπνεύσει αμέτρητους συνθέτες να γράψουν κομμάτια για το πανφλάουτο, και περισσότερα από 200 νέα έργα έχουν αφιερωθεί σε αυτόν. Οι περγαμηνές του περιλαμβάνουν βραβεία όπως το Vriendenkrans του Κοντσερτγκεμπάου και Diapason d' Or, και οι ερμηνείες του τον έχουν μεταφέρει στις λαμπρότερες συναυλιακές αίθουσες του κόσμου. Για το ρεσιτάλ του στη Λευκωσία, το οποίο στηρίζει η Πρεσβεία της Ολλανδίας στην Κύπρο, ο Matthijs Koene θα ερμηνεύσει έργα των Κλοντ Ντεμπισί, Στιβ Ράιχ, Καλλιόπης Τσουπάκη, Εύη Σαμμούτη, Ron Ford, Roderik de Man και Daan Manneke.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ:

Καλλιόπη Τσουπάκη: Song for life and death (2018)

Εύης Σαμμούτης: Σύριγξ 2.0 (2022)

Roderik de Man: Longeur (2015)

Κλοντ Ντεμπισί: Σύριγξ 2.0 (1913)

Ron Ford: Probe (2015)

Στιβ Ράιχ: Reed Phase (1966)

Daan Manneke: Faux Bourdon (1997)

Διεθνώς αναγνωρισμένος ως ένας από τους κορυφαίους δεξιοτέχνες του πανφλάουτου, ο Matthijs Koene φημίζεται τόσο για το όραμα όσο και για την πρωτοποριακή του προσέγγιση – στοιχεία που έχουν διευρύνει σε μεγάλο βαθμό τις τεχνικές και εκφραστικές δυνατότητες του οργάνου, και το εισήγαγαν στον κόσμο της κλασικής μουσικής.

Με ρεπερτόριο που εκτείνεται από την πρώιμη Αναγέννηση έως τον 21ο αιώνα, ο Matthijs Koene έχει εμπνεύσει αμέτρητους συνθέτες να γράψουν κομμάτια για το πανφλάουτο, και περισσότερα από 200 νέα έργα έχουν αφιερωθεί σε αυτόν: σόλο, μουσική δωματίου, με εκκλησιαστικό όργανο, ως μέρος συνόλου ή σόλο με ορχήστρα. Ο Koene έχει συνεργαστεί εκτενώς με συνθέτες όπως οι Theo Loevendie, Roderik de Man, Klaas de Vries, Fabio Nieder, Martijn Padding, Klas Torstensson και Καλλιόπη Τσουπάκη, μεταξύ άλλων.

Οι περγαμηνές του Matthijs Koene περιλαμβάνουν το βραβείο Vriendenkrans από το Κοντσερτγκεμπάου του Άμστερνταμ το 2003, και πιο πρόσφατα, το Diapason d' Or για τον ψηφιακό του δίσκο La Flute de Pan & Quintettes του Ζαν Κράς. Έχει εμφανισθεί σε αίθουσες όπως το Κοντσερτγκεμπάου του Άμστερνταμ, το Ντε Ντούλεν του Ρότερνταμ, το Κάρνεγκι της Νέας Υόρκης και το μέγαρο της Συμφωνικής Ορχήστρας της Εθνικής Ραδιοφωνίας της Πολωνίας, ενώ έχει προσκληθεί σε σημαντικά φεστιβάλ σύγχρονης μουσικής, όπως το November Music (Ολλανδία) και το Donaueschinger Musiktage (Γερμανία).

Ως σολίστ, ο Matthijs έχει εμφανισθεί με κορυφαίες ορχήστρες και σύνολα, μεταξύ άλλων, Φιλαρμονική Ορχήστρα του Ραδιοφώνου της Ολλανδίας, Συμφωνική Ορχήστρα της Εθνικής Ραδιοφωνίας της Πολωνίας, I Barocchisti, και Combattimento Consort, υπό τη διεύθυνση φημισμένων μαέστρων όπως οι Markus Stenz, Franck Ollu και Ντιέγκο Φασόλης. Είναι μέλος του Black Pencil Ensemble και έχει συμπράξει με τα σύνολα Musikfabrik, Ictus και Oxalys.

Ο Matthijs Koene άρχισε να μαθαίνει πανφλάουτο σε ηλικία 7 ετών, και συνέχισε τις σπουδές του στο Conservatorium van Amsterdam, από όπου αποφοίτησε με άριστα. Το 2005 διορίστηκε καθηγητής του πανφλάουτου στο ίδιο ίδρυμα. Το πανφλάουτο στο οποίο παίζει είναι προϊόν διετούς συνεργασίας με τον κατασκευαστή οργάνων Flentrop. Του παραχωρήθηκε από το Ολλανδικό Ίδρυμα Μουσικών Οργάνων.

ΣΥΝΑΥΛΙΑ

«Γιορταζοντας τον Ιάννη Ξενακη»

ERGON ENSEMBLE

Τετάρτη 12 Οκτωβρίου 2022

The Shoe Factory, Λευκωσία / 8.30μμ

4334321391090122 6 - Ergon Ensemble

Μέσα στο πλαίσιο του 13ου Διεθνούς Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής Φάρος, το κορυφαίο ελληνικό σύνολο σύγχρονης μουσικής Ergon Ensemble επιστρέφει στο The Shoe Factory, την Τετάρτη 12 Οκτωβρίου 2022, για μια συναυλία – αφιέρωμα στον μεγάλο πρωτοπόρο συνθέτη του 20ου αιώνα, Ιάννη Ξενάκη, με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννησή του. Ερευνητής που ξεπέρασε τα σύνορα της μουσικής, της αρχιτεκτονικής και του στοχασμού, ο Έλληνας συνθέτης, μουσικοθεωρητικός, μαθηματικός και αρχιτέκτονας Ιάννης Ξενάκης έχει αναγνωρισθεί διεθνώς ως μια από τις σημαντικότερες μορφές της μεταπολεμικής σύγχρονης τέχνης. Οι εκπληκτικές μαθηματικές του κατασκευές άλλαξαν την έκφραση της μουσικής για πάντα, και οι οργανικές του δομές έδωσαν ποιητική υπόσταση στη μεταπολεμική αρχιτεκτονική. Από τον ανεπανάληπτο κόσμο του Ξενάκη ανακύπτουν απαστράπτοντα έγχορδα, εκκωφαντικά κρουστά, ανυπόκριτες φωνές, και μια τολμηρή φαντασία που έχει εμφυσήσει τόσο στους ακροατές όσο και στους μουσικούς το πάθος που γέννησε η ταραχώδης και τραυματική ζωή του. Αυτή τη συγκλονιστική συναυλία που αναδιφά στα λιγότερο γνωστά έργα του Ξενάκη, στηρίζει η Πρεσβεία της Ελλάδος στην Κύπρο.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ:

Ιάννης Ξενάκης (1922 – 2001)

Keren για σόλο τρομπόνι (1986)

Hunem-Iduhey για βιολί & βιολοντσέλο (1996)

Evryali για σόλο πιάνο (1973)

Roscobeck για βιολοντσέλο & κοντραμπάσο (1996)

Διπλή Ζυγιά για βιολί & βιολοντσέλο (1951)

Rebonds A/B για κρουστά (1987/89)

Charisma για κλαρινέτο & βιολοντσέλο (1971)

Morsima-Amorsima για πιάνο, βιολί, βιολοντσέλο και κοντραμπάσο (1962)

Το Ergon Ensemble μετρά́ 14 χρόνια σημαντικής καλλιτεχνικής πορείας στα ελληνικά́ και διεθνή́ δρώμενα της σύγχρονης μουσικής. Έχοντας ως αφετηρία τη Διεθνή Ακαδημία του Ensemble Modern, το σύνολο έχει ενσωματώσει στο δυναμικό́ του ορισμένους από τους πιο ταλαντούχους Έλληνες μουσικούς, σε ένα ευέλικτο σχήμα που διαμορφώνεται ανάλογα από τις ανάγκες της κάθε παραγωγής. Σήμερα, το Ergon συγκαταλέγεται στα κορυφαία σύνολα μουσικής στην Ελλάδα, έχοντας κερδίσει τις επευφημίες κοινού και μουσικοκριτικών τόσο για τις ανεπανάληπτες συναυλίες του όσο και για τα πρωτότυπα και περιπετειώδη προγράμματα που παρουσιάζει, τα οποία περιλαμβάνουν ορχηστρική μουσική και μουσική δωματίου, μουσικό θέατρο και σύγχρονη όπερα, χορό, και μουσική για πολυμέσα.

Το Ergon έχει συμμετάσχει σε σημαντικά́ φεστιβάλ σε Ελλάδα και εξωτερικό́, μεταξύ άλλων, Herrenhausen Kunstfestpiele (Ανόβερο), Documenta (Κάσσελ), Suså (Δανία), Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής Φάρος (Κύπρος), Bigli New Music Festival (Κωνσταντινούπολη), SNF Nostos (Αθήνα), και Φεστιβάλ Αθηνών. Στην Ελλάδα, εμφανίζεται τακτικά στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στο Κέντρο Πολιτισμού Σ. Νιάρχος και την Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, ενώ συνεργάζεται παράλληλα με την Εθνική Λυρική Σκηνή για παραστάσεις σύγχρονης όπερας και μουσικού θεάτρου. Ορισμένες από τις σημαντικότερες παραγωγές που έχει πραγματοποιήσει τα τελευταία χρόνια περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων, Βιβλίο της Ανησυχίας (Μισέλ φαν ντερ Άα), Madness (σε έργα των Τόμας Λάρχερ, Πίτερ Μάξγουελ Ντέιβις και Ιάννη Ξενάκη), Icones (Πίτερ Μάξγουελ Ντέιβις), Αφιέρωμα στον Κλωντ Βιβιέ, Alternativa, Z (Μίνας Μπορμπουδάκης), Μουσική για Βουβό Κινηματογράφο.

Πρόσφατες εμφανίσεις του περιλαμβάνουν τη συμμετοχή του στο éαρ fέστιβαλ, το Φεστιβάλ SNF Nostos σε συνεργασία με τη συνθέτρια / περφόρμερ Shiva Feshareki, και το έργο του Ιωάννη Αγγελάκη, Οι φωνές των Βακχών, μέσα στο πλαίσιο του προγράμματος του Υπουργείου Πολιτισμού, Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός. Το Ergon Ensemble συνεχίζει τη μακρόχρονη σειρά συναυλιών του που είναι αφιερωμένες στους Έλληνες συνθέτες της διασποράς, ενώ οι επερχόμενες εμφανίσεις του περιλαμβάνουν το ντεμπούτο του στο Κοντσέρτχαους της Βιέννης, και ένα αφιέρωμα στους μεγάλους συνθέτες του 20ου αιώνα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Ο Έλληνας συνθέτης, μουσικοθεωρητικός και αρχιτέκτονας Ιάννης Ξενάκης έχει αναγνωρισθεί διεθνώς ως μια από τις σημαντικότερες μορφές της μεταπολεμικής σύγχρονης τέχνης. Ο Ξενάκης ήταν καινοτόμος όσο αφορά την χρήση και εφαρμογή μαθηματικών μοντέλων όπως η Θεωρία των Συνόλων, η Θεωρία Παιγνίων και ετερόκλιτες χρησιμότητες των στοχαστικών διαδικασιών, ενώ επηρέασε σημαντικά την εξέλιξη της ηλεκτρονικής μουσικής. Κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, συμμετείχε στην Ελληνική Αντίσταση, και κατά την πρώτη φάση του Ελληνικού Εμφυλίου Πολέμου, κατά την περίοδο του στρατιωτικού νόμου του Τσόρτσιλ, έγινε μέλος της αριστερής ομάδας Λόρδος Βύρων του Ελληνικού Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού. Το 1947, έφυγε με πλαστό διαβατήριο για το Παρίσι και εργάστηκε με τον διάσημο αρχιτέκτονα Λε Κορμπιζιέ. Το 1958, ο Ξενάκης σχεδίασε το Περίπτερο της Philips για τη Διεθνή Έκθεση των Βρυξελλών. Σπούδασε σύνθεση υπό τους Αριστοτέλη Κουντούροφ, Αρτύρ Ονεγκέρ, Νταριούς Μιγιώ και Ολιβιέ Μεσιάν. Ο Ξενάκης χάραξε νέους δρόμους όσο αφορά την χρήση της ηλεκτρονικής μουσικής, στην παραγωγή μουσικής μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή και στην εφαρμογή μαθηματικών, στατιστικής και φυσικής στη μουσική και θεωρία της μουσικής. Στις μουσικές του συνθέσεις χρησιμοποίησε τεχνικές που είχαν σχέση με τη στατιστική, τη Θεωρία των Πιθανοτήτων, την Ακολουθία Φιμπονάτσι, την Άλγεβρα Μπουλ και άλλους κλάδους των μαθηματικών και της φυσικής. Ενσωμάτωσε επίσης τον ήχο στην αρχιτεκτονική, σχεδιάζοντας μουσική για προϋπάρχοντες χώρους, και σχεδιάζοντας χώρους με σκοπό να συνδυαστούν με συγκεκριμένες μουσικές συνθέσεις και εκτελέσεις. Το 1962, ο Ξενάκης εξέδωσε το Musiques Formelles, μια συλλογή δοκιμίων με τις μουσικές ιδέες και τις συνθετικές του τεχνικές. Το βιβλίο, που αργότερα ο Ξενάκης αναθεώρησε και εξέδωσε υπό τον αγγλικό τίτλο Formalized Music: Thought and Mathematics in Composition, έμελλε να γίνει ένα από τα πιο σημαντικά έντυπα του 20ου αιώνα πάνω στη θεωρία της μουσικής. Λίγα χρόνια αργότερα, το 1979, ο Ξενάκης επινόησε ένα λογισμικό σύστημα με την ονομασία UPIC, μέσω του οποίου μπορούσε να μεταφράσει γραφικές εικόνες σε μουσικά αποτελέσματα.

ΣΥΝΑΥΛΙΑ

TRIO ZUKAN

Παρασκευή 14 Οκτωβρίου 2022

The Shoe Factory, Λευκωσία / 8.30μμ

4334325654121405 8 - Trio Zukan

Το 13ο Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής Φάρος ολοκληρώνεται την Παρασκευή 14 Οκτωβρίου με ήχους συναρπαστικούς και ασυνήθιστους από το Trio Zukan – ενός εκ των πιο διακεκριμένων και πειραματικών συνόλων σύγχρονης μουσικής στη Χώρα των Βάσκων, το οποίο προέκυψε από τον σπάνιο συνδυασμό τριών οργάνων: ακορντεόν, κρουστών και του txistu – ενός είδους παραδοσιακού βασκικού φλάουτου τριών οπών, το οποίο μπορεί να παιχτεί με το ένα χέρι, αφήνοντας το άλλο χέρι ελεύθερο για να παίξει κρουστά. Η συναυλία, την οποία στηρίζει η Πρεσβεία της Ισπανίας στην Κύπρο, θα περιλαμβάνει έργα των Salvatore Sciarrino, Γιώργου Απέργη, Εύη Σαμμούτη, María Eugenia Luc, Francisco Dominguez και Mikel Chamizo.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ:

Salvatore Sciarrino: Vagavonde Blu για σόλο ακορντεόν (1998)

Evis Sammoutis: Cellulae για ακορντεόν, txistu και κρουστά (2022)

María Eugenia Luc: Zargan για txistu και ηλεκτρονικά

Georges Aperghis: Corps a corps για κρουστά

Francisco Dominguez: Bertso για ακορντεόν, txistu και κρουστά

Mikel Chamizo: Lantz για ακορντεόν, txistu και κρουστά

Maria Zubimendi / ακορντεόν

Gorka Catediano / κρουστά

Jon Ansorena / txistu (παραδοσιακό βασκικό φλάουτο)

Το Trio Zukan αποτελεί ένα από τα πιο διακεκριμένα σύνολα σύγχρονης μουσικής στη Χώρα των Βάσκων. Προέκυψε το 2014, από τον συνδυασμό τριών ασυνήθιστων οργάνων: ακορντεόν, κρουστών και του txistu – ενός είδους παραδοσιακού βασκικού φλάουτου τριών οπών, το οποίο μπορεί να παιχτεί με το ένα χέρι, αφήνοντας το άλλο χέρι ελεύθερο για να παίξει κρουστά. Στις αρχές, το ρεπερτόριο για τον συγκεκριμένο συνδυασμό οργάνων ήταν ανύπαρκτο, συνεπώς τα μέλη του Zukan αποφάσισαν να αναπτύξουν ένα συλλογικό πρότζεκτ, επιστρατεύοντας πολλούς διαφορετικούς συνθέτες, με στόχο τη δημιουργία νέου ρεπερτορίου.

Μέχρι σήμερα, το Trio Zukan έχει αναθέσει, ανασκευάσει και κυκλοφορήσει πέραν των 25 έργων από συνθέτες από όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των Maria Eugenia Luc, Mikel Chamizo, Hugo Morales, Isabel Urrutia, Francisco Dominguez, Βασίλη Φιλίππου και Zuriñe F. Helga Arias. Το Trio επεκτείνει διαρκώς το ρεπερτόριό του, και επί του παρόντος συνεργάζεται με κορυφαίους συνθέτες για τη δημιουργία των επόμενων πρότζεκτ.

Το Trio Zukan έχει εμφανισθεί σε πολλά σημαντικά φεστιβάλ, όπως Quincena Musical στο Σαν Σεμπαστιάν, Bernaola, Ensems, Σύγχρονος Μουσικός Κύκλος BBVA, Música en Segura, Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής της Κόρδοβας, και Φεστιβάλ Attacca στη Βασιλεία. Το 2019, το Trio Zukan κυκλοφόρησε το πρώτο του CD, Soinuzko Begiradak_Toma 1, και σύντομα θα κυκλοφορήσει το δεύτερο CD του με τη δισκογραφική εταιρεία IBS Classical.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ TXISTU?

Το txistu είναι ένα είδος φλάουτου το οποίο ταυτίστηκε με τη βασκική λαϊκή αναγέννηση. Το όνομά του πιθανότατα προέρχεται από τη βασκική λέξη «ziztu», που σημαίνει «σφυρίζω». Αυτός λοιπόν ο αυλός, ή σφυρίχτρα, που περιλαμβάνει τρεις τρύπες παίζεται με το ένα χέρι, αφήνοντας το άλλο ελεύθερο για να παίξει ένα όργανο κρουστών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Αλκίνοος Ιωαννίδης: Ακυρώθηκε η συναυλία του στο Κολούμπια

Αλκίνοος Ιωαννίδης: Ακυρώθηκε η συναυλία του στο Κολούμπια

Αλκίνοος Ιωαννίδης: Ακυρώθηκε η συναυλία του στο Κολούμπια

Ο Τραμπ έμπνευση των Pearl Jam για το νέο τραγούδι «Wreckage»

Ο Τραμπ έμπνευση των Pearl Jam για το νέο τραγούδι «Wreckage»

Ο Τραμπ έμπνευση των Pearl Jam για το νέο τραγούδι «Wreckage»

Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

Ωδείο Σόλωνα Μιχαηλίδη | Προχωρεί στην κήρυξή του σε διατηρητέο ο Δήμος Λεμεσού μετά τις δημοσιεύσεις

Ωδείο Σόλωνα Μιχαηλίδη | Προχωρεί στην κήρυξή του σε διατηρητέο ο Δήμος Λεμεσού μετά τις δημοσιεύσεις

Ωδείο Σόλωνα Μιχαηλίδη | Προχωρεί στην κήρυξή του σε διατηρητέο ο Δήμος Λεμεσού μετά τις δημοσιεύσεις