Άκης Σακελλαρίου ως «Θησέας» επί σκηνής

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 13.7.2019

Συνέντευξη στην Κατερίνα Μιχάηλου


Μία τραγωδία που σπάνια ανεβαίνει στη σκηνή, οι «Ικέτιδες» του Ευριπίδη, στάθηκε η αφορμή για τη συνεργασία ηθοποιών του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου και του Εθνικού Θεάτρου Ελλάδος, σε μία συμπαραγωγή των δύο τελευταίων, υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Στάθη Λιβαθινού.

Μετά την ολοκλήρωση των παραστάσεων στην Ελλάδα και συγκεκριμένο στο αρχαίο θέατρο Επιδαύρου, το έργο ξεκίνησε από την Πέμπτη 11 Ιουλίου το ταξίδι του και στην Κύπρο από τη Λευκωσία. Για την παραγωγή αυτή μίλησε ο ηθοποιός Άκης Σακελλαρίου, ως καλεσμένος στο ραδιόφωνο «Πολίτης 107,6» και στο πολιτιστικό ένθετο «τι παίζει».

Συμμετέχετε σε μία τραγωδία που δεν ανεβαίνει συχνά στο θέατρο.

Το έργο αυτό έχει αρκετές αιχμές, η αφήγησή της δεν είναι γραμμική, έχει περίεργες κορυφώσεις, με αποτέλεσμα να μην την πλησιάζουν τόσο εύκολα οι νεότεροι σκηνοθέτες, γι’ αυτό και δεν ανεβαίνει συχνά στο θεατρικό σανίδι.

AKIS

Όταν βλέπεις ακόμα στο 2019 μητέρες με τις φωτογραφίες να στέκονται περήφανες αποζητώντας να μαλακώσει το τραύμα που κουβαλάνε όλα αυτά τα χρόνια, συνειδητοποιείς πόσο επίκαιρη είναι αυτή η τραγωδία

Ο Θησέας βρίσκεται ανάμεσα σε ένα δύσκολο δίλημμα. Πώς καταλήγει στην τελική του απόφαση να σταθεί υπέρ των Ικέτιδων και να βοηθήσει στην ταφή των νεκρών;

Μέσα στο έργο ο Θησέας κάνει μία πορεία προς την ενηλικίωσή του. Από ένα στάδιο πιο εφηβικό όταν βρισκόταν και πιο κοντά στη μητέρα του, την Αίθρα οδηγείται σε ένα στάδιο ώριμου πλέον κυβερνήτη, όταν αυτή τον «διώχνει» και τον πείθει να κάνει τον πόλεμο. Ο βασιλιάς της αρχαίας Αθήνας λοιπόν, πείθεται τελικά να βοηθήσει τις Ικέτιδες κι αυτό προκύπτει από ένα συνδυασμό του ρόλου του ως πολιτικός άρχοντας αλλά και την κατανόηση της διάθεσης για να ολοκληρώσει κάποιος την ύπαρξη του, μέσω της ταφής των νεκρών και κατ’ επέκταση και της ένδειξης σεβασμού προς αυτούς, καθώς η μη ταφή των νεκρών αποτελούσε μεγάλη ύβρη στην αρχαία ελληνική θρησκεία, όπως παραμένει και τώρα με το θέμα των αγνοουμένων στην Κύπρο. Όταν βλέπεις ακόμα στο 2019 μητέρες με τις φωτογραφίες να στέκονται περήφανες αποζητώντας να μαλακώσει το τραύμα που κουβαλάνε όλα αυτά τα χρόνια, συνειδητοποιείς πόσο επίκαιρη είναι αυτή η τραγωδία.

iketides2


Ποιο είναι το πολιτικό μήνυμα του έργου;

Το πολιτικό μήνυμα κρύβεται στην πρακτική την οποία ακολουθεί ο Θησέας μετά τη νίκη του κατά της Θήβας. Συγκεκριμένα όταν πηγαίνει στη Θήβα αποφασίζει να κάνει πόλεμο σαν ένας πολύ έμπειρος μαχητής πια και κερδίζει τη μάχη. Παρόλο’ αυτά δεν μπαίνει μέσα στη Θήβα να τη λεηλατήσει και να την κυριαρχήσει. Παραμένει πιστός σε αυτό το οποίο είχε πει στην αρχή. Ότι δηλαδή πάει για να πάρει τους νεκρούς και να τους θάψει.

Ποια στοιχεία πρέπει να έχει ένας ηθοποιός για να μπορεί να ανταπεξέλθει σε μία αρχαία τραγωδία;

Σαφέστατα σε αυτή την παραγωγή λαμβάνουν μέρος πολύ πιο έμπειροι ηθοποιοί από μένα, όσον αφορά αυτό το συγκεκριμένο είδος. Ωστόσο κατά τη γνώμη μου αυτό που χρειάζεται να υπάρχει είναι ένα όραμα σκηνοθετικό για να μπορέσει ένας ηθοποιός να το υιοθετήσει. Στο εξής πρέπει ένας ηθοποιός να καταλάβει ότι το μέγεθος αυτών των συναισθημάτων είναι πολύ μεγαλύτερο αυτών που βιώνουμε στην καθημερινότητά μας. Τα πράγματα στην αρχαία τραγωδία αποκτούν ένα συμβολισμό. Όλα αυτά τα έντονα συναισθήματα δεν μπορείς να τα προσεγγίζεις σε ένα προσωπικό επίπεδο, πρέπει να συνειδητοποιήσεις ότι συμβολίζουν κάτι άλλο, μεγαλύτερο και πιο βαρύ.

**Παραστάσεις στην Κύπρο: 11-14 Ιουλίου στο Αμφιθέατρο Μακαρίου Γ΄ στη Λευκωσία, 17-18 Ιουλίου στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου, 20 Ιουλίου στο Παττίχειο Δημοτικό Αμφιθέατρο Λάρνακας. Πληροφορίες τηλ. 7772717.

Ταυτότητα

Μετάφραση: Γιώργος Κοροπούλης
Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός
Σκηνικά-Κοστούμια: Γιώργος Σουγλίδης
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου
Χορογραφία: Φώτης Νικολάου
Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου
Βοηθός σκηνοθέτης: Βασίλης Ανδρέου

Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρίνα Μυρτάλη
Βοηθός σκηνογράφου – ενδυματολόγου: Μαρία Καλαμαρά

Διανομή (αλφαβητικά)

Μητέρες Αργείων στρατηγών
Άννα Γιαγκιώζη
Άνδρη Θεοδότου
Κόρα Καρβούνη
Τζίνη Παπαδοπούλου
Αγλαΐα Παππά
Μαρία Σαββίδου
Κωνσταντίνα Τάκαλου
Τάνια Τρύπη
Νιόβη Χαραλάμπους

Αίθρα: Κάτια Δανδουλάκη

Ίφις: Θοδωρής Κατσαφάδος

Ευάδνη: Κατερίνα Λούρα

Αθηνά: Αγλαΐα Παππά

Θησέας: Άκης Σακελλαρίου

Άδραστος: Χρήστος Σουγάρης

Άγγελος: Ανδρέας Τσέλεπος

Κήρυκας: Χάρης Χαραλάμπους

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
"The Unfriend" του Steven Moffat

"The Unfriend" του Steven Moffat

"The Unfriend" του Steven Moffat

Πρεμιέρα για την παράσταση "ΔΙΔΩ/ΕΛΙΣΣΑ ή μια περιπλανώμενη ιστορία" της Μαγδαλένας Ζήρα

Πρεμιέρα για την παράσταση "ΔΙΔΩ/ΕΛΙΣΣΑ ή μια περιπλανώμενη ιστορία" της Μαγδαλένας Ζήρα

Πρεμιέρα για την παράσταση "ΔΙΔΩ/ΕΛΙΣΣΑ ή μια περιπλανώμενη ιστορία" της Μαγδαλένας Ζήρα

«O Φάρος» του Conor McPherson

«O Φάρος» του Conor McPherson

«O Φάρος» του Conor McPherson

«Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ

«Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ

«Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ