Το θέατρο σκιών σαν εκπαιδευτικό εργαλείο

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 3.2.2020
Yogyakarta, Wayang Kulit

Γράφει η Ελένη Παπαχριστοφόρου*


Το θέατρο σκιών είναι από τα αρχαιότερα είδη θεατρικού θεάματος. Οι πρώτες φιγούρες φτιάχτηκαν ως μια προσπάθεια των ανθρώπων να επικοινωνήσουν με αγαπημένα πρόσωπα που δεν βρίσκονταν στη ζωή. Σπουδαίο θέατρο σκιών αναπτύχθηκε στην Κίνα με έμφαση στη μουσική και στη μίμηση, αλλά και τη ζωγραφική, δίνοντας με αυτό τον τρόπο τη σημερινή γνωστή μορφή του θεάτρου σκιών. Μετά την Ασία, το θέατρο σκιών ταξίδεψε στις χώρες της Μέσης Ανατολής και της Βορείου Αφρικής, με τη γέννηση του ήρωα του ελληνικού θεάτρου σκιών, του Καραγκιόζη. Από το τέλος του 17ου αιώνα μέχρι και σήμερα, το θέατρο σκιών διαδόθηκε μέσω Ιταλών καλλιτεχνών και σε διαφορετική μορφή σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, όπως Γερμανία, Αγγλία και Γαλλία, με θέματα από παραμύθια, με ζώα και μύθους με ανθρώπινες και άλλες φιγούρες. Στη σύγχρονη αυτή μορφή παρουσιάζονται οι παραστάσεις του σύγχρονου παιδικού θεάτρου σκιών.

Το νηπιαγωγείο για τις προσχολικές ηλικίες κυρίως, από τριών μέχρι έξι ετών, αποτελεί ένα ιδιαίτερα σημαντικό στάδιο στην ανάπτυξη των μικρών παιδιών πριν από την ένταξη στο σχολείο. Το νηπιαγωγείο είναι η πρώτη επαφή του παιδιού με τον έξω κόσμο και σε αυτό αποκτά περισσότερη ανεξαρτησία και έλεγχο. Είναι ένα κρίσιμο στάδιο της ζωής, στο οποίο ένα παιδί αναπτύσσεται σωματικά, διανοητικά, συναισθηματικά και κοινωνικά. Τα παιδιά μπορεί να μην γνωρίζουν ανάγνωση και γραφή σε αυτές τις ηλικίες μέχρι να αρχίσουν το δημοτικό σχολείο. Ως αποτέλεσμα, η μάθηση θα μπορούσε να επιτυγχάνεται μέσω εναλλακτικών / βοηθητικών τρόπων διδασκαλίας. Το θέατρο σκιών θα μπορούσε να λειτουργήσει σαν ένα διδακτικό βοήθημα και σαν ένα εκπαιδευτικό εργαλείο σε αυτές τις ηλικίες, με τους εξής τρόπους:

* Τα παιδιά και ειδικά τα πιο ντροπαλά και επιφυλακτικά μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις φιγούρες του θεάτρου σκιών για να εκφράσουν τις σκέψεις, τους φόβους και τα συναισθήματά τους. * Να αυξήσουν τις δεξιότητες επικοινωνίας, κυρίως της γλωσσικής ανάπτυξης.
* Να απολαμβάνουν την αφήγηση μέσω ενός διαδραστικού τρόπου.
* Να αποδεσμεύουν τη φαντασία τους και να δημιουργούν τους δικούς τους ρόλους δίνοντας ζωή σε μια άψυχη φιγούρα μέσα από την κίνηση και τον τονισμό στη φωνή.
* Να ταυτίζονται με τους ήρωες-φιγούρες μέσω των οποίων καλλιεργείται έντονα η ενσυναίσθηση.
* Να διδάσκονται θεματικές ενότητες μέσα από τις παραστάσεις.
* Να ενδυναμώσουν τη δημιουργικότητά τους.

Ας αφήσουμε, λοιπόν, τη φαντασία των παιδιών να ταξιδέψει δημιουργικά ενδυναμώνοντας τη διδασκαλία στη νηπιακή ηλικία. Όπως είπε και ο νομπελίστας Άλμπερτ Αϊνστάιν, "η φαντασία είναι πιο σημαντική από τη γνώση", θέλοντας να τονίσει ότι ενώ η γνώση είναι περιορισμένη, η φαντασία περικλείει ολόκληρο τον κόσμο ενισχύοντας τη δημιουργικότητα.

* Νηπιαγωγός

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις στην Αρχαία Ελλάδα

Ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις στην Αρχαία Ελλάδα

Ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις στην Αρχαία Ελλάδα

Ακολουθεί ανάρτηση

Ακολουθεί ανάρτηση

Ακολουθεί ανάρτηση

Ένας Αλέξης, ένας Μαλέκκος κι ένα κεφάλι γεμάτο περιττώματα

Ένας Αλέξης, ένας Μαλέκκος κι ένα κεφάλι γεμάτο περιττώματα

Ένας Αλέξης, ένας Μαλέκκος κι ένα κεφάλι γεμάτο περιττώματα