Το Spotify και οι «επενδύσεις» του

ΒΑΛΙΑ ΚΑΪΜΑΚΗ Δημοσιεύθηκε 5.2.2023
Εκεί που πραγματικά βρίσκεται όλος ο κόσμος είναι σε άλλα social, κυρίως το YouTube για τα βίντεο και το Spotify για τον ήχο 

Όταν ακούμε social media αμέσως το μυαλό μας πηγαίνει στο Facebook, το Instagram, άντε και σε κανένα Τwitter. Κι όμως εκεί που πραγματικά βρίσκεται όλος ο κόσμος είναι σε άλλα social, κυρίως το YouTube για τα βίντεο και το Spotify για τον ήχο. Και αν το YouTube έχει ν’ αντιμετωπίσει τη λαίλαπα TikTok το Spotify προχωράει μόνο του μπροστά, με τεράστια διαφορά από τις άλλες πλατφόρμες streaming μουσικής και podcast (μην ξεχνάτε να μ’ ακούτε στο «Γεύση Καϊμάκη», ναι;). Χωρίς να υπάρχουν επίσημα στοιχεία, η Apple Music φαίνεται ότι είχε 60 εκατομμύρια επί πληρωμή συνδρομητές το 2019 και η Amazon Music 55 εκατομμύρια το 2020.

Στις 31 Δεκεμβρίου, η πλατφόρμα ανακοίνωσε ότι ο αριθμός των premium συνδρομητών της έφτασε τα 205 εκατομμύρια. Αφήστε τα δισεκατομμύρια του Facebook (2,934 δισ. μηνιαίοι ενεργοί χρήστες το 2022) και επικεντρωθείτε στον αριθμό που μόλις διαβάσατε 205 εκατ. χρήστες πληρώνουν για να έχουν την premium υπηρεσία, ενώ η δωρεάν είναι διαθέσιμη και μάλιστα αρκετά καλή. Ο αριθμός αυτός αντιπροσωπεύει αύξηση 14% από το προηγούμενο έτος, ενώ ο συνολικός αριθμός των μηνιαίων ενεργών χρηστών (MAU) στα 489 εκατομμύρια, σημείωσε δηλαδή αύξηση κατά 20%.

Πριν από αυτήν την ανακοίνωση είχε γίνει μια άλλη, θλιβερή, ότι η εταιρεία θα απολύσει το 6% του δυναμικού της δηλαδή περίπου 600 υπαλλήλους. Φαντάζομαι ότι έχετε ακούσει κι εσείς ότι στον χώρο των Big Tech γίνεται ο κακός χαμός και «συναγωνίζονται» ποιος θ’ απολύσει περισσότερους. Η δικαιολογία τους είναι ότι αναπτύχθηκαν πολύ στη διάρκεια των lockdown και τώρα επιστρέφουν στα προ πανδημίας επίπεδα. To Spotify γιατί λοιπόν, αφού όχι μόνο πήγε πολύ καλά αλλά ξεπέρασε και τις προβλέψεις; Οικονομικός αναλυτής δεν είμαι αλλά φαίνεται ότι εκείνοι που λένε ότι όλα αυτά δεν έχουν σχέση με τα πραγματικά κέρδη (σιγά που δεν έχει η Google για παράδειγμα να καλύψει τη χασούρα) αλλά με τη στάση των επενδυτών. Για να μείνουμε στο Spotify, η πλατφόρμα σημείωσε λειτουργική ζημιά 231 εκατομμυρίων ευρώ στο τελευταίο τρίμηνο του 2022. Αλλά αυτό δεν αποτελεί τεράστια απόκλιση από τις προηγούμενες επιδόσεις της εταιρείας, δεδομένου ότι έχει την τάση να δίνει προτεραιότητα στην ανάπτυξη έναντι του κέρδους σε τριμηνιαία βάση.

Η ανάπτυξη όμως μοιάζει να καθυστερεί. Πριν από δύο χρόνια το Spotify είχε υποσχεθεί μια νέα υπηρεσία το Spotify HiFi, με ροή ήχου χωρίς απώλειες δηλαδή με ήχο ποιότητας CD. Η Apple Music και η Amazon Music το κάνουν ήδη χωρίς επιπλέον κόστος για τους συνδρομητές αλλά το Spotify έχει μείνει πίσω.

Κάνοντας την σχετική παρουσίαση για τ’ αποτελέσματα της εταιρείας, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, Ντάνιελ Εκ, παραδέχθηκε ότι «ξόδεψε υπερβολικά το 2022». Είπε ότι έγιναν κάποια λάθη αφού η εταιρεία επένδυσε μεγάλες ποσότητες σε τομείς υψηλής ανάπτυξης όπως τα podcast, λέγοντας στους επενδυτές: «Πιθανότατα παρασύρθηκα λίγο και επένδυσα υπερβολικά». Κι έτσι η μετοχή του τού Spotify έχασε περισσότερα από τα δύο τρίτα της αξίας της το 2022.

Κι ένα δάκρυ κύλησε γιατί θυμήθηκα τα 25 εκατ. δολάρια που πλήρωσε το 2020 γι’ αυτό το περίφημο podcast της Μέγκαν (του Χάρυ),τα «Αρχέτυπα». Μπήκα τώρα να δω και βρήκα 3 επεισόδια τον Αύγουστο του 22, ένα τον Σεπτέμβριο, 4 τον Οκτώβριο και 5 τον Νοέμβριο. Και μετά σταμάτησε λέει από σεβασμό για τον χαμό της Ελισσάβετ.

Καλά να φωνάζουν οι επενδυτές αλλά αυτοί οι 600 τι έφταιγαν;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Σιωπηλές κλήσεις

Σιωπηλές κλήσεις

Σιωπηλές κλήσεις

Για τι μιλάμε όταν μιλάμε για τη γλώσσα;

Για τι μιλάμε όταν μιλάμε για τη γλώσσα;

Για τι μιλάμε όταν μιλάμε για τη γλώσσα;