Η Aπόφαση (Krigen, A War | Δανία, 2015)

Δέσποινα Χριστοδούλου Δημοσιεύθηκε 10.8.2017

Διάρκεια: 115 λεπτά


Είδος ταινίας: Πολεμικό, δικαστικό δράμα

Γλώσσες: Δανικά, αγγλικά, με ελληνικούς υπότιτλους

Σκηνοθεσία/Σενάριο: Τομπάιας Λίντχολμ Με τους: Άλεξ Χιούε Άντερσεν, Πιλό Ασμπέκ, Τούβα Νοβότνι

Προβολή: Δευτέρα 16 Ιανουαρίου και Τετάρτη 18 Ιανουαρίου, στις 21:00, στο Cine Studio από τον Όμιλο Φίλων Κινηματογράφου

Μετά το πολυβραβευμένο και καθολικά έγκριτο “Μια Πειρατεία” (A Hijacking) του 2012, ο Δανός σκηνοθέτης Τομπάιας Λίντχολμ επιστρέφει σε φιλοσοφική διάθεση με το φορτισμένο πολεμικό δράμα “Η Απόφαση”, στο τρίτο του μεγάλου μήκους φιλμ. Η ταινία προτάθηκε για Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας το 2016, ενώ ο Λίντχολμ κέρδισε το “Γερμανικό Βραβείο Κινηματογράφου για την Ειρήνη” στο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Μονάχου την ίδια χρονιά. Ο σκηνοθέτης ξανασυναντιέται εδώ με τον εξαιρετικό Δανό πρωταγωνιστή Πιλό Ασμπέκ (Borgen, Game of Thrones) και του εμπιστεύεται αλάθητα τον ρόλο ενός ιδεαλιστή διοικητή λόχου στο Αφγανιστάν που βρίσκεται αντιμέτωπος με ένα τρομερό δίλημμα στο πεδίο της μάχης, με σοβαρές συνέπειες για τον ίδιο και την οικογένειά του. Τι γίνεται όταν το ένστικτο ενός ηγέτη να προστατεύσει το τάγμα του έχει τελικά ανθρώπινο κόστος; Τι ακριβώς διαχωρίζει μια πράξη καθήκοντος από ένα έγκλημα; Ποιος μπορεί να κρίνει με βεβαιότητα τη διαφορά; Και ποια είναι τελικά τα κριτήρια;

Η κινηματογραφική εξέταση των παραπάνω θεματικών από τον Λίντχολμ φέρνει στις οθόνες μας ένα εκρηκτικό δράμα σε δύο πράξεις, με καθηλωτική πλοκή, ζωηρή δράση και απρόσμενη τροπή των γεγονότων. Υιοθετώντας μια ισορροπημένη και λεπτομερή προσέγγιση, ο σκηνοθέτης αναψηλαφεί με ευαισθησία την προβληματική του πολέμου στο Αφγανιστάν αλλά και, κατ’ αναλογία, του κάθε πολέμου, ακόμη και σε φαινομενικά οικείο έδαφος. Η αφήγηση αρχίζει με την ορμητική απεικόνιση της εμπόλεμης ζώνης στην αφγανική επαρχία, όπου σ’ ένα κλάσμα του δευτερολέπτου θα αλλάξει άρδην η ζωή του Δανού διοικητή Κλάους Πίτερσεν. Παρουσιάζει συγχρόνως σε αντιπαραβολή, στο πρώτο μισό, βινιέτες από τη σκληρή καθημερινότητα της οικογένειας που έμεινε πίσω, με τη σύζυγο του διοικητή, Μαρία (Τούβα Νοβότνι), να προσπαθεί να αντεπεξέλθει με τρία παιδιά που τους λείπει ο πατέρας τους. Και καταλήγει, στη δεύτερη ώρα της ταινίας, με τις συνταρακτικές εξελίξεις σε ένα στρατοδικείο για εγκλήματα πολέμου, όπου ο Πίτερσεν θα βρεθεί μπροστά σε άλλη μία επώδυνη επιλογή-πρόκληση.

Εμπόλεμη ζώνη, οικογενειακή ζωή και δικαστική μάχη παραλληλίζονται υπαινικτικά, ενώ πρωταγωνιστής, ένορκοι και κοινό ταυτίζονται μοιραία, καλούμενοι να προβούν στη δύσκολη ηθική κρίση και να πάρουν την απόφαση. Με προσεγμένο ρυθμό και συγκρατημένη διάθεση, ο Λίντχολμ προσδιορίζει τον τόνο εξαρχής για ένα δίωρο συνεχούς αξιολόγησης, ενδοσκόπησης και σύγκρουσης, δίνοντας χώρο στον θεατή για να συνθέσει τα διαδραματιζόμενα γεγονότα και να τα κατανοήσει αυτόνομα. Σ’ αυτή τη διαδικασία συμβάλλει καθοριστικά η εσωτερική ερμηνεία του Πιλό Ασμπέκ, ο οποίος αποφεύγει τις υπερβολές και αποδίδει εμφατικά τις ψυχολογικές διακυμάνσεις ενός περήφανου ανθρώπου που αμφιταλαντεύεται μεταξύ προσωπικού χρέους και τιμής. Αντίστοιχα μετρημένη η Τούβα Νοβότνι στον ρόλο της πολύπαθης συζύγου του Άσμπεκ, παραθέτει με ιδιαιτερότητα τις πληγές της απουσίας και της κούρασης, αλλά και το αλύγιστο του πνεύματος μιας γυναίκας που διεκδικεί το δικαίωμα σε μια φυσιολογική ζωή. Η ντοκιμαντερική τραχύτητα της φωτογραφίας, ειδικά στο πρώτο μέρος, προσδίδουν αμεσότητα και παλμό, ενώ οι εναλλαγές εξωτερικών και εσωτερικών πλάνων και ο έξυπνος συσχετισμός ανάμεσα στα γεωγραφικά και τα ηθικά όρια, υπογραμμίζουν το διφορούμενο της όλης κατάστασης.

Συνειδησιακά διλήμματα, σκληρές αποφάσεις αρχής που έχουν, σε κάθε περίπτωση, προσωπικό κόστος, σε ένα φιλμ που εγείρει σοβαρά ερωτήματα χωρίς κατ’ ανάγκην να τα απαντά, θέτοντας τις βάσεις για προβληματισμό και στοχασμό. Για τους δικούς μας ηθικούς, ανθρώπινους φραγμούς που δοκιμάζονται στο μεταίχμιο δικαιοσύνης και καθήκοντος, εντιμότητας και ανάγκης, ζωής και θανάτου.

+ Cine Studio, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας. Για περισσότερες πληροφορίες: http://www.ofk.org.cy/ τηλέφωνο: 96420491.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
«Ecstasy»: Η πρώτη σεξουαλική σκηνή που εμφανίστηκε στον κινηματογράφο

«Ecstasy»: Η πρώτη σεξουαλική σκηνή που εμφανίστηκε στον κινηματογράφο

«Ecstasy»: Η πρώτη σεξουαλική σκηνή που εμφανίστηκε στον κινηματογράφο

Βραβείο Κοινού LUX 2024 | H βραδιά που κέρδισε το «The Teachers’ Lounge»

Βραβείο Κοινού LUX 2024 | H βραδιά που κέρδισε το «The Teachers’ Lounge»

Βραβείο Κοινού LUX 2024 | H βραδιά που κέρδισε το «The Teachers’ Lounge»