«Αριστοφάνης τόσος δα!» στις Αποθήκες ΘΟΚ

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 4.3.2021

Γράφει η Μαρία Τζοβενάκη, Φιλόλογος, υποψήφια διδάκτωρ για το θέατρο στην εκπαίδευση


Ο κύκλος των παραστάσεων για την παραγωγή του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου «Αριστοφάνης τόσος δα!» -που ανεβαίνει σε κείμενο και σκηνοθεσία Κώστα Σιλβέστρου- δεν ολοκληρώθηκε, αφού συνεχίζει να προσφέρει στιγμές γέλιου και ψυχαγωγίας σε μικρούς και μεγάλους θεατές, αυτήν τη φορά από το Θέατρο Αποθήκες ΘΟΚ.

«Πάντα κέρδιζε η ζωή»

Ο Αριστοφάνης εμφανίζεται επί σκηνής να παρακολουθεί την παράσταση των έργων του για να «διορθώσει» κάποια σημεία τα οποία θα παρουσίαζε λίγο διαφορετικά σήμερα εάν είχε τη δυνατότητα. Κρατώντας λοιπόν ένα κινητό «παγώνει» και «ξεπαγώνει» σκηνές από τα έργα του για να σχολιάσει ή να δώσει μια άλλη εναλλακτική πρόταση στην εξέλιξη της υπόθεσης. Χάρη σε αυτήν τη σκηνοθετική τεχνική γίνονται πιο προσιτά στα μικρά παιδιά μηνύματα μεγάλα, πανανθρώπινα, διαχρονικά. Τα παιδιά μαθαίνουν τον λόγο που οι ποιητές της αρχαιότητας, όπως ο Αριστοφάνης, έχουν μοναδική αξία: «Τα παιδιά μας τα εκπαιδεύουν οι δάσκαλοι και τους δασκάλους οι ποιητές» επαναλαμβάνει τρεις φορές μέσα από τη φωνή του ήρωά του ο Αριστοφάνης. Στο τραγούδι της έναρξης, που συνοδεύεται από πιάνο, φλογέρα, τύμπανα, ντέφι, κιθάρα και άλλα αυτοσχέδια όργανα που χρησιμοποιούν οι ηθοποιοί, γίνεται αναφορά σε ονόματα ποιητών της αρχαιότητας που έγραφαν τα έργα τους χιλιάδες χρόνια πριν για να μιλήσουν για πολέμους, δυστυχίες, πανδημίες και ιούς. Στο τέλος όμως καταλήγουν τραγουδώντας: «με ασπίδα μας το γέλιο πάντα κέρδιζε η ζωή».

Τριλογία Αριστοφάνη

Η παράσταση ξεκινά με την Ειρήνη, έργο στο οποίο ο Τρυγαίος αποφασίζει να ανέβει στον ουρανό με το σκαθάρι του για να βρει τον Δία και να του ζητήσει την Ειρήνη. Εκεί όμως βρίσκει μόνο τον Ερμή, ο οποίος τον πληροφορεί ότι ο Πόλεμος κρατά φυλακισμένη την Ειρήνη σε μια σπηλιά. Το ποίημα «Ειρήνη» του Γιάννη Ρίτσου λειτουργεί ως παράβαση της αρχαίας κωμωδίας, καθώς η Ειρήνη, αφού βγει από τη σπηλιά, το απαγγέλλει απευθυνόμενη στους θεατές, ενώ η σκηνική δράση σταματά. Ακολουθούν οι Βάτραχοι με τον Διόνυσο, τον θεό του θεάτρου, να κατεβαίνει στον Κάτω Κόσμο για να φέρει στη γη έναν τραγικό ποιητή, καθώς έχει απελπιστεί από την παρακμή του θεάτρου στην Αθήνα και στον δρόμο συναντά μια ομάδα βατράχων που θέλουν να ξαναγίνουν άνθρωποι με μυαλό και κρίση. Οι Όρνιθες συνιστούν το τελευταίο μέρος της τριλογίας. Δύο φίλες, η Ελπίδα και η Πίστη δεν αντέχουν άλλο να ζουν στη μεγαλούπολη και πάνε να βρουν τον Έποπα, έναν τσαλαπετεινό που παλιά ήταν άνθρωπος, μαζί με τον οποίο αποφασίζουν να φτιάξουν την πράσινη πόλη των πουλιών και να αποφύγουν τους κινδύνους της ανάπτυξης. Το τσιφτετέλι των πουλιών δημιουργεί κλίμα ευφορίας στον χώρο του θεάτρου, με αποτέλεσμα μικροί και μεγάλοι να χτυπούν ρυθμικά τα χέρια τους.

Αριστοφάνης στο σήμερα

Θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθεί κανείς στα στοιχεία ετεροχρονισμού που συνδέουν το παρελθόν με το παρόν καθιστώντας την εποχή του Αριστοφάνη σύγχρονη, όπως η λήψη βίντεο για TikTok και η χρήση κινητού. Τα στοιχεία αυτά έρχονται να μας υπενθυμίσουν με χιουμοριστικό τρόπο πόσο δυναμικά έχουν εισβάλει στη ζωή μας η οθόνη και το διαδίκτυο, αλλά και πόσο τραγικές είναι οι συνέπειες που έχουν επιφέρει. Η ευρηματική χρήση ευφάνταστων σκηνικών αντικειμένων και κοστουμιών σε συνδυασμό με τη χορευτική κίνηση των ηθοποιών κατά την ερμηνεία των τραγουδιών ενδυναμώνουν το αισθητικό αποτέλεσμα της παράστασης. Οι θεατές, μικροί και μεγάλοι, βιώνοντας την πρωτόγνωρη κατάσταση που μαστίζει την κοινωνία μας σήμερα ανά το παγκόσμιο λόγω της πανδημίας, ταυτίζονται σε αρκετά σημεία με τους αριστοφανικούς ήρωες και αναζητούν λίγο φως, μια ελπίδα για μια καλύτερη ζωή. Αυτήν την ελπίδα ζωντανεύουν τα λόγια των στίχων του τραγουδιού που ακούγεται στο φινάλε: «Κι αν μας τέλειωσαν τα παραμύθια, το τέλος σημαίνει μια νέα αρχή, πάρε μαζί ό,τι θες για βοήθεια, μπροστά σου απλώνεται όλη η ζωή, κι αν τη ζωή σου βαρεθείς και θες ευθύς ν’ αλλάξεις χώρα, να μην διστάσεις ούτε στιγμή, πέτα ψηλά και διώξε την μπόρα».

Το κείμενο, τη σκηνοθεσία και τους στίχους των τραγουδιών υπογράφει ο Κώστας Σιλβέστρος, ενώ τη μουσική σύνθεση και διδασκαλία η Χριστίνα Αργύρη. Παίζουν οι ηθοποιοί (με αλφαβητική σειρά): Κωνσταντίνος Ανδρονίκου, Πηνελόπη Βασιλείου, Γιώργος Ευαγόρου, Στέλιος Καλλιστράτης, Κλείτος Κωμοδίκης, Ελένη Σιδερά, Στέλλα Φιλιππίδου, Μαρία Φιλίππου.

Τακτικές παραστάσεις: Τρίτη - Παρασκευή 18:00, Σάββατο & Κυριακή 11:00 στις Αποθήκες ΘΟΚ. Πληροφορίες: 77772717.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Γίνε τώρα Rialto Ambassador!

Γίνε τώρα Rialto Ambassador!

Γίνε τώρα Rialto Ambassador!

"1984"- Ακύρωση Παραστάσεων

"1984"- Ακύρωση Παραστάσεων

"1984"- Ακύρωση Παραστάσεων

“Girls Like That” - Ένα έργο για τις σύγχρονες προκλήσεις της εφηβείας

“Girls Like That” - Ένα έργο για τις σύγχρονες προκλήσεις της εφηβείας

“Girls Like That” - Ένα έργο για τις σύγχρονες προκλήσεις της εφηβείας

"1984" του Τζορτζ Όργουελ - Tελευταία βδομάδα παραστάσεων

"1984" του Τζορτζ Όργουελ - Tελευταία βδομάδα παραστάσεων

"1984" του Τζορτζ Όργουελ - Tελευταία βδομάδα παραστάσεων