Τα Richter στην ποίηση του Α. Γεωργαλλίδη

Eleni Papadopoulou Δημοσιεύθηκε 22.7.2013

Γράφει ο Γιάννης Ηλιόπουλος

Διαβάζοντας το διήγημα A Sound of Thunder του Ray Bradbury το οποίο εξερευνά με έναν ιδιαίτερο τρόπο τη θεωρία του χάους, θυμήθηκα την τελευταία ποιητική συλλογή του Ανδρέα Γεωργαλλίδη, Το πιάνο κόπασε, η οποία κυκλοφορεί σε ψηφιακή μορφή. Ο Α. Γεωργαλλίδης μέσα από το έργο αυτό επιτυγχάνει να εισαγάγει τη Θεωρία του Ποιητικού Χάους παροτρύνοντάς μας να σκεφτούμε τη συμπεριφορά ορισμένων μη γραμμικών δυναμικών γλωσσικών συστημάτων, κάτι ανάλογο με το "φαινόμενο της πεταλούδας" το οποίο στηρίζεται στο ερώτημα εάν το χτύπημα των φτερών μιας πεταλούδας στη Βραζιλία μπορεί να προκαλέσει έναν τυφώνα στο Τέξας. Με όρους της ποίησης, αυτό θα μπορούσε να τεθεί ως εξής: μπορεί ένα ποιητικό περιβάλλον - μια ποιητική κατάσταση συστήματος να προκαλέσει μια αλυσίδα ποιητικών γεγονότων ώστε να οδηγήσουν σε μιας μεγάλης αισθητικής κλίμακας φαινόμενα; Αυτό αποτελεί έναν απόηχο του Edward Lorenz, ο οποίος θα μπορούσε να συνοψιστεί ως εξής: Το ποιητικό παρόν καθορίζει το ποιητικό μέλλον, αλλά η προσέγγιση του ποιητικού παρόντος δεν προσδιορίζει κατά προσέγγιση το ποιητικό μέλλον. Αυτή η χαοτική ποιητική συμπεριφορά στην ποίηση του Α. Γεωργαλλίδη μοιάζει με συμπεριφορά των τεκτονικών πλακών. Μια ξαφνική αισθητή ανατάραξη της επιφάνειας ενός ουράνιου σώματος ― μια ξαφνική απελευθέρωση συσσωρευμένης ενέργειας στον φλοιό της Γης όπου τα σεισμικά κύματα μπορούν να διαδοθούν στον φλοιό με ταλαντώσεις των πετρωμάτων, από το γλίστρημα ενός παγετώνα ή από μια έκρηξη. Ο ποιητής Α. Γεωργαλλίδης καταφέρνει να σπρώξει τον αναγνώστη του να δημιουργήσει έναν τεχνητό ποιητικό σεισμό. Αυτό προϋποθέτει πως ο αναγνώστης θα πρέπει να βιώσει την ταλάντωση των ποιητικών σεισμικών κυμάτων. Ένας επαναπροσδιορισμός του φωτός και του σκότους - μια επαναδιαπραγμάτευση του χρώματος και των σκιών. Η ενασχόλησή μου με τα χρώματα και η όλη μου ευαισθησία με το φως, τις σκιές και το σκοτάδι με σπρώχνουν πολλές φορές να αναπτύσσω διαλόγους κυρίως με τα έργα των De Chirico, Ernst, Klee, Man Ray, Masson, Picasso, Pierre Roy, Yves Tanguy, Marcal Dycham, Francis Picabia και Rene Magritte. Όλη τη θεωρία του χρώματος και τις τεχνικές, τις οποίες έχω συναντήσει στους παραπάνω ζωγράφους, τις συναντώ συχνά και στην ποίηση από την οποία εμπνέομαι για να ζωγραφίσω. Ο Α. Γεωργαλλίδης είναι ένας ποιητής ο οποίος μου αναθέρμανε πρόσφατα τη θεωρία μου για το χρώμα. Στίχοι με περισσότερες σκιές από τις φασματικές δυνατότητες στις οποίες μπορεί να δώσει ένα χρώμα - έτσι οι σκιές του ποιητικομαγνητικού φάσματος των λέξεων του ποιητή συναντούν τα χρώματα του ζωγράφου. Ένα φάσμα το οποίο εκτείνεται από τα ποιητικά ραδιοκύματα μέχρι τις ποιητικές ακτίνες γ.


Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
«Πρόσφυγες, νήματα, (μ)νήματα» του Χριστόφορου Χριστοφόρου

«Πρόσφυγες, νήματα, (μ)νήματα» του Χριστόφορου Χριστοφόρου

«Πρόσφυγες, νήματα, (μ)νήματα» του Χριστόφορου Χριστοφόρου

Γλωσσική επαφή και γλωσσική αλλαγή

Γλωσσική επαφή και γλωσσική αλλαγή

Γλωσσική επαφή και γλωσσική αλλαγή

Η γλωσσολογία, τελικά, γιατί υπάρχει;

Η γλωσσολογία, τελικά, γιατί υπάρχει;

Η γλωσσολογία, τελικά, γιατί υπάρχει;

Η πλατφόρμα Χ του Μασκ

Η πλατφόρμα Χ του Μασκ

Η πλατφόρμα Χ του Μασκ