Σπύρος Δρακάτος: Το Spir.to της οπτικής επικοινωνίας

Αγγελική ΜΚ Αθανασιάδη Δημοσιεύθηκε 9.10.2017

Ο Σπύρος Δρακάτος ασχολήθηκε με τη γραφιστική επειδή, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο ίδιος, κάποια στιγμή του φάνηκε καλή ιδέα. Μετά τις σπουδές του σε Αθήνα και Λονδίνο, γύρισε στην πατρίδα αποφασισμένος να αλλάξει τον κόσμο μέσω του graphic design. Η Τόνια Αυγουστάκη σπούδασε οπτική επικοινωνία και εργάζεται στο χώρο του branding και της οπτικής επικοινωνίας εδώ και 18 χρόνια. Τα τελευταία 10 χρόνια έχουν δημιουργήσει το SPIR.TO [www.spir.to] ένα online δημιουργικό γραφείο με συνεργάτες και πελατολόγιο από όλο τον κόσμο. 


Σπύρο, υπηρετώντας στον χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αφιέρωσες μεγάλο μέρος της καριέρας σου για να πείσεις την επερχόμενη γενιά νέων γραφιστών ότι "η οπτική επικοινωνία δεν έχει να κάνει μόνο με όμορφες εικόνες". Τι θα όριζες λοιπόν ως "οπτική επικοινωνία" και ποιος θεωρείς ότι είναι ο σκοπός της;

Το μεγαλύτερο μέρος των ερεθισμάτων που δεχόμαστε από το περιβάλλον μας είναι οπτικά. Αυτά τα ερεθίσματα δημιουργούν τις εντυπώσεις και τις προσδοκίες μας για τα πράγματα που συμβαίνουν γύρω μας. Στην πραγματικότητα η οπτική επικοινωνία έχει να κάνει με ό,τι τα μάτια μας βλέπουν και ο εγκέφαλός μας επεξεργάζεται, από τον τρόπο που κάποιος περπατάει μέχρι το χρώμα που επιλέγει για το αυτοκίνητό του. Η εμπορική μεριά αυτής της συνθήκης είναι αυτό που ονομάζουμε Σχεδιασμός Οπτικής Επικοινωνίας. Το πώς μπορούμε να διαχειριστούμε και να ελέγξουμε τα ερεθίσματα αυτά έτσι ώστε κατ' επέκταση να ελέγξουμε τον τρόπο που οι άνθρωποι δέχονται την πληροφορία και καταναλώνουν τα προϊόντα. Σίγουρα οι όμορφες εικόνες βοηθούν, αλλά σε μια εποχή που φαίνεται να έχουμε απομυθοποιήσει πολλά από τα ερεθίσματα του παρελθόντος, είναι χρήσιμο να αναζητούμε νέους τρόπους που λειτουργούν στην ανθρώπινη συνείδηση.

Από την πορεία σου ως καθηγητής πιστεύεις ότι κατάφερες να περάσεις το "μήνυμα" στους σπουδαστές σου;

Το αντικείμενο της δουλειάς μας είναι κατά βάση δημιουργικό και δεν μπορεί να μεταφερθεί σαν στείρα γνώση από τον έναν σχεδιαστή στον άλλο. Αυτό που κάνω πάντα όταν προσπαθώ να μεταλαμπαδεύσω το πάθος που έχω για το design σε άλλους είναι να τους δείξω το όνειρο τού να επηρεάζεις τη σκέψη και την αισθητική των άλλων. Για κάποιους το όνειρο ανοίγεται μπροστά τους, έτοιμο να το φτάσουν και να το κάνουν πραγματικότητα, ενώ για κάποιους άλλους παραμένει μια δισδιάστατη, ασπρόμαυρη εικόνα που ενώ τη βλέπουν, δεν μπορούν να τη χρησιμοποιήσουν. Αυτό που κατάλαβα μέσα στα χρόνια της διδασκαλίας, και από τις δυο μεριές του θρανίου/ σχεδιαστηρίου, είναι ότι όταν τα μάτια του εκπαιδευτικού λάμπουν από το πάθος για το αντικείμενό του, έχει περισσότερες πιθανότητες να κάνει το όνειρο να ζωντανέψει στα μάτια των σπουδαστών του.

"Branding vs Design" ήταν ο τίτλος της διάλεξης που έδωσες στο 3ο Συνέδριο Σχεδιαστών Οπτικής Επικοινωνίας Graphic Stories Cyprus. Ποιος ο ρόλος του branding και ποιος ο ρόλος του design;

Για αρχή είναι χρήσιμο να πούμε ότι το branding σαν όρος σημαίνει διαφορετικά πράγματα σε διαφορετικούς ανθρώπους. Για κάποιους σημαίνει "σχεδιάζω λογότυπα" και για άλλους "δημιουργώ την ουσία ενός brand". Η ουσία του brand είναι αυτή που το διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό του και που τελικά αποδίδει την όποια αξία υπόσχεται στο κοινό του. Αυτά αποτελούν τον πυρήνα του brand και το σχεδιαστικό κομμάτι είναι το περιτύλιγμα που θα το κάνει ελκυστικό στους εν δυνάμει αγοραστές του. Αν λοιπόν δεν στήσουμε από την αρχή σωστά τον πυρήνα και επικεντρωθούμε στο περιτύλιγμα, μένουμε με ένα άδειο τσόφλι, το οποίο μπορεί να είναι πολύ όμορφο να το βλέπεις, αλλά αν συγκρουστεί με ένα πιο καλά μελετημένο ανταγωνισμό θα κάνει αυτό που συνήθως κάνουν τα τσόφλια και θα σπάσει.

Πόσο εύκολο ή δύσκολο, αλλά και πώς μπορούμε τελικά να δημιουργήσουμε μια οπτική επικοινωνία που να αποδίδει πέρα από υποκειμενικές προτιμήσεις;

Αυτό είναι ένα δύσκολο σημείο για τους περισσότερους επιχειρηματίες, ειδικά στον χώρο των μικρών επιχειρήσεων. Πολλοί από αυτούς είναι αρκετά συνδεδεμένοι με το προϊόν τους και δυσκολεύονται να διαχωρίσουν την υποκειμενική τους ιδέα για το πώς θα έπρεπε να είναι από το τι είναι το πιο χρήσιμο και πιο αποδοτικό. Από τη μεριά του σχεδιαστή το υποκειμενικό στοιχείο βρίσκεται συνήθως με τη μορφή της προσωπικής γραφής η οποία μπορεί να ξεπερνά και τελικά να μην καλύπτει την ουσιαστική ανάγκη του πελάτη. Και στις δύο περιπτώσεις, η υποκειμενική προτίμηση εμποδίζει τον σχεδιασμό από το να πετύχει τον πραγματικό του στόχο, ο οποίος θα έπρεπε να είναι το να τοποθετήσει το προϊόν σε ένα συγκεκριμένο σημείο στην αγορά, ανάλογο με τον ανταγωνισμό και το κοινό του.

Στο πλαίσιο του 3ου Graphic Stories Cyprus υλοποιήσατε ένα εργαστήριο για τη δημιουργία ενός Brand Core Manual. Ποια είναι τα οφέλη από την πλευρά του σχεδιαστή και ποια από την πλευρά του πελάτη σε σχέση με τη δημιουργία ενός τέτοιου οδηγού;

Όπως αναφέραμε και παραπάνω, το να ορίσουμε τον πυρήνα ενός brand είναι το πρώτο και το πιο σημαντικό βήμα στη δημιουργία του. Το να αναζητούμε την ουσία των πραγμάτων και να μην μένουμε στην επιφάνειά τους είναι κάτι που έχει εφαρμογές σε όλα τα σημεία της ζωής μας. Από τις σχέσεις μας, στον τρόπο που πλάθουμε τον χαρακτήρα μας, στο πώς μεγαλώνουμε τα παιδιά μας. Στη θεωρία τουλάχιστον κανένας από εμάς δεν θα παραδεχόταν ότι είναι ικανοποιημένος με το επιφανειακό και το εφήμερο. Για εμάς είναι φυσικό αυτό που προσπαθούμε να πετύχουμε στη ζωή μας, να προσπαθούμε να το εφαρμόσουμε και στη δουλειά μας. Η ιδέα του Brand Core Manual είναι το πώς μπορούμε να εμβαθύνουμε στην ουσία ενός brand και να το χτίσουμε σε μια σταθερή βάση, με γερά θεμέλια.

Έχοντας συμμετάσχει ως ομιλητής σε πολλά συνέδρια ανά τον κόσμο, ποια η εμπειρία που αποκόμισες από τη διοργάνωση του Graphic Stories Cyprus και ποια πιστεύεις ότι είναι τα οφέλη του προς το κοινό που παρακολουθεί αυτού του είδους τις διοργανώσεις;

Όπως λένε και οι Αγγλοσάξονες, no man is an island. Τα περισσότερα από τα ανθρώπινα επιτεύγματα έχουν συμβεί μέσα από την επαφή και τη συνεργασία. Για εμάς είναι πάντα ευχάριστο να ερχόμαστε σε επαφή με δημιουργικούς ανθρώπους, είτε είναι σχεδιαστές είτε όχι, και να ανταλλάσσουμε γνώση και ιδέες. Αυτό που είναι σημαντικό σε τέτοιου είδους διοργανώσεις είναι η ανταλλαγή αυτή να γίνεται με τρόπο που να εμπνέει και να ανοίγει νέους ορίζοντες. Για εμάς το 3ο Συνέδριο Σχεδιαστών Οπτικής Επικοινωνίας Graphic Stories Cyprus ήταν η ευκαιρία να δούμε παλιούς φίλους και να κάνουμε νέους, να γνωρίσουμε αξιόλογους δημιουργούς και να μεταφέρουμε τη γνώση μας σε όποιον τη χρειαζόταν. Δεν θα μπορούσαμε να ζητήσουμε περισσότερα!

Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδια του δημιουργικού γραφείου Spir.to και φυσικά το όραμά σας ως σχεδιαστές;

Έχουμε τη χαρά και την τιμή στα 15 χρόνια που έχουμε το γραφείο μας να έχουμε δει τη δουλειά μας να διακρίνεται, να ταξιδεύει σε μέρη μακρινά και να γίνεται αποδεκτή από ένα ευρύ κοινό. Δεν μπορούμε να δούμε στο μέλλον κάτι με το οποίο δεν έχουμε ήδη ανταμειφθεί, και γι' αυτόν τον λόγο δίνουμε σαν γραφείο και σαν άνθρωποι πολλή σημασία στο παρόν. Στο να μπορούμε να ευχαριστιόμαστε αυτό που κάνουμε και να δίνει νόημα στο γιατί ξυπνάμε κάθε πρωί και πάμε στη δουλειά. Στο να μπορούμε να αποδίδουμε αξία στους ανθρώπους που μας εμπιστεύονται και να τους βλέπουμε να πετυχαίνουν. Στο να μπορούμε να μεταδίδουμε τη γνώση και την εμπειρία που έχουμε μαζέψει μέσα στα χρόνια σε όποιον θέλει και μπορεί να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα. Για εμάς είναι πολύ σημαντικό να νιώθουμε και να βλέπουμε ότι αυτό στο οποίο έχουμε επιλέξει να επενδύσουμε, τουλάχιστον το ένα τρίτο της καθημερινότητάς μας, έχει να προσφέρει κάτι όχι μόνο σε οικονομικό επίπεδο, αλλά και στη βελτίωση της ποιότητας της ζωής όσων έρχονται σε επαφή με αυτό.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
«Πρόσφυγες, νήματα, (μ)νήματα» του Χριστόφορου Χριστοφόρου

«Πρόσφυγες, νήματα, (μ)νήματα» του Χριστόφορου Χριστοφόρου

«Πρόσφυγες, νήματα, (μ)νήματα» του Χριστόφορου Χριστοφόρου

Γλωσσική επαφή και γλωσσική αλλαγή

Γλωσσική επαφή και γλωσσική αλλαγή

Γλωσσική επαφή και γλωσσική αλλαγή

Η γλωσσολογία, τελικά, γιατί υπάρχει;

Η γλωσσολογία, τελικά, γιατί υπάρχει;

Η γλωσσολογία, τελικά, γιατί υπάρχει;

Η πλατφόρμα Χ του Μασκ

Η πλατφόρμα Χ του Μασκ

Η πλατφόρμα Χ του Μασκ