Παράθυρο logo
Ριάλτο: Στο κατώφλι για μια βιώσιμη λύση;
Δημοσιεύθηκε 15.09.2025 10:13
Ριάλτο: Στο κατώφλι για μια βιώσιμη λύση;

Ευκαιρία για να επανέλθει στο προσκήνιο το ζήτημα με το ιδιοκτησιακό καθεστώς του Θεάτρου Ριάλτο φαίνεται να είναι η ειδική έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, η οποία δημοσιοποιήθηκε την Τρίτη 9 Σεπτεμβρίου. Η έκθεση κάνει λόγο για «άνιση μεταχείριση σε σχέση με άλλους πολιτιστικούς φορείς» διότι το Θέατρο Ριάλτο λαμβάνει «κατά χάριν» χορηγία, από το κράτος, ύψους 250 χιλιάδων ευρώ. Σε απάντησή της, την Πέμπτη, 11 Σεπτεμβρίου 2025, η πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του οργανισμού, Δάφνη Πίττα Διογένους, σημειώνει ότι εκκρεμεί, σύμφωνα και με δηλώσεις πολιτειακών αξιωματούχων, η ανάληψη της ιδιοκτησίας του από το κράτος, ενώ τονίζει ότι έχουν γίνει δεκάδες προσπάθειες για επικοινωνία και επίλυση του θέματος, χωρίς αποτέλεσμα από την πλευρά της Πολιτείας. Σε μία πρώτη επικοινωνία με τον γενικό διευθυντή του θεάτρου, Αλέξη Βασιλείου, επιβεβαιώνει τα όσα καταγράφει η απάντηση της προέδρου, ενώ υπογραμμίζει πως το ίδιο το κράτος ανέλαβε να στηρίξει το Ριάλτο μετά την κατάρρευση του Συνεργατικού Ταμιευτηρίου Λεμεσού. 

Εκκρεμότητα από το 2018…

Όπως διαφάνηκε τώρα, αλλά και σε προηγούμενη έκθεση της Ελεγκτικής το 2022, πρόκειται για μία εκκρεμότητα της κυβέρνησης η οποία δεν ανέλαβε ακόμη να διαχειριστεί το θέμα και να δώσει μία τελεσίδικη λύση όσον αφορά το ιδιοκτησιακό καθεστώς του θεάτρου. Το Θέατρο Ριάλτο, υπενθυμίζουμε ότι ήταν ένα εγκαταλελειμμένο σινεμά το οποίο με την επένδυση αρκετών εκατομμυρίων από το Συνεργατικό Ταμιευτήριο Λεμεσού κατάφερε να διασωθεί, να δημιουργήσει αλλά και να εξελίξει το πολιτιστικό προϊόν του νησιού, σε μία πόλη που δεν ήταν η πρωτεύουσα. Το 2018, ωστόσο, το θέατρο βρέθηκε ενώπιον αυτής της αβεβαιότητας η οποία, όπως υπογράμμισε η πρόεδρος του δ.σ. στην απάντησή της, συνεχίζεται, παρ' όλες τις προσπάθειες του οργανισμού. Η κ. Διογένους σημείωσε μάλιστα ότι: «Το διοικητικό συμβούλιο του Θεάτρου εδώ και χρόνια υποδεικνύει προς το κράτος την ανάγκη επίλυσης της εκκρεμότητας τόσο της ιδιοκτησιακής, όσο και της διαχειριστικής. Το Θέατρο Ριάλτο, παραμένει ζωντανό χάρη στη μη αμειβόμενη συμβολή των μελών του διοικητικού συμβουλίου και στις άοκνες προσπάθειες του προσωπικού του.

Μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί δεκάδες συναντήσεις με όλους τους αξιωματούχους, με όλα τα αρμόδια σώματα, έχουν σταλεί πολλαπλά υπομνήματα, έχουν πραγματοποιηθεί τηλεφωνικές συνδιαλέξεις, υπενθυμίσεις κ.ά., ακόμα όμως δεν έχει ληφθεί οποιαδήποτε απόφαση επί του θέματος».

Επιπλέον, η ίδια αναφέρθηκε και στα υπόλοιπα ποσά τα οποία αναφέρονται στην έκθεση, για τα οποία ξεκαθαρίζει πως δεν δίδονται στη βάση της όποιας ευνοϊκής μεταχείρισης. Πρώτα, εξηγεί πως το ποσό των 120 χιλιάδων ευρώ δίνεται μετά από πολλαπλές αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου, στη βάση της αποστολής του θεάτρου αλλά και λόγω του γεγονότος ότι είναι θεσμικός συνεργάτης του κράτους για τη συνδιοργάνωση και φιλοξενία έξι εκ των κρατικών πολιτιστικών φεστιβάλ, όπως και για την ετήσια μεταφορά του Φεστιβάλ Δράμας στην Κύπρο. Τέλος, τόνισε ότι ο προγραμματισμός του και οι ετήσιοι λογαριασμοί του ελέγχονται και αποστέλλονται στα Υπουργεία Οικονομικών και Πολιτισμού, συμπληρώνοντας πως «για 26 χρόνια δεν έχει παρατηρηθεί καμία οικονομική ή διαχειριστική ανωμαλία».

Θέσεις τις οποίες υποστήριξε και ο γενικός διευθυντής του θεάτρου, Αλέξης Βασιλείου, ο οποίος, μιλώντας στο «Π» ανέφερε ότι: «Το Θέατρο Ριάλτο δεν είναι θεατρικός οργανισμός ή ομάδα, υπάρχει ένα πολύ διαφορετικό καθεστώς λειτουργίας. Είναι μη κερδοσκοπική εταιρεία με φιλανθρωπικό χαρακτήρα και είναι ένας οργανισμός που αγκαλιάζει πολύ περισσότερα πεδία από την παραγωγή παραστάσεων. Όσον αφορά τη διεξαγωγή των κρατικών φεστιβάλ, ο κ. Βασιλείου, επισημαίνει πως πρόκειται για θεσμούς τους οποίους «χτίσαμε, αναπτύξαμε και εξελίξαμε μαζί με τις, τότε, Πολιτιστικές Υπηρεσίες. Δεν θεωρούμαστε ένας απλός παραγωγός, δηλαδή, με τον οποίο το κράτος αποφασίζει να ενοικιάσει τον χώρο, αντιθέτως έχουμε δημιουργήσει τα φεστιβάλ μαζί». Ακόμη, για τις αναφορές περί άνισης μεταχείρισης απάντησε πως δεν τις αποδέχεται αφού δεν ευσταθούν, καθώς το θέατρο ανήκει στη ΣΕΔΙΠΕΣ και κατ' επέκταση στο κράτος. Η επίλυση του θέματος με το ιδιοκτησιακό καθεστώς, αποκάλυψε, επίσης, ότι βαραίνει το ίδιο το κράτος, αφού υπάρχουν πολλές επιστολές, οι οποίες υποδηλώνουν, από την αρχή, την προσπάθεια του οργανισμού να βρεθεί λύση, με την τελευταία, να έχει αποσταλεί πριν λίγο καιρό, στις αρχές του Αυγούστου.

Υ.Γ. Την επόμενη εβδομάδα θα δημοσιευθεί και η συνέντευξη του «Π» με τον γ.δ. του Θεάτρου Ριάλτο, Αλέξη Βασιλείου, στην οποία αναφέρεται στις εξελίξεις του θεάτρου και του προγράμματος που θα παρακολουθήσουμε το επόμενο διάστημα.