Ακτιβιστές ρίχνουν πουρέ πατάτας σε πίνακα αξίας $110 εκατ. του Μονέ στη Γερμανία

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 24.10.2022
Ο πίνακας δεν έπαθε ζημιά και θα επανέλθει στην έκθεση την Τετάρτη.

Την Κυριακή, ένας πίνακας του Κλοντ Μονέ καλύφθηκε για λίγο με άμυλο όταν διαδηλωτές που διαμαρτύρονται για το κλίμα του πέταξαν πουρέ πατάτας. Αυτή ήταν η πιο πρόσφατη από μια σειρά δράσεων που σχετίζονται με την τέχνη και έχουν ως στόχο να επιστήσουν την προσοχή στην κλιματική αλλαγή και την περιβαλλοντική καταστροφή.

Ο πίνακας, ένα έργο του 1890, γνωστό ως Meules, αγοράστηκε σε δημοπρασία από τον συλλέκτη Hasso Plattner του ARTnews Top 200 το 2019 έναντι 110,7 εκατομμυρίων δολαρίων. Είναι δάνειο από τη συλλογή του στο Μουσείο Barberini, το ίδρυμα του Πότσνταμ, όπου έργα από τη συλλογή του Plattner παρουσιάζονται συχνά από τα εγκαίνια του χώρου από το 2017.

Η Letzte Generation, η γερμανική ομάδα ακτιβιστών, ανέφερε σε δήλωσή της στη συνέχεια ότι "ο πίνακας δεν υπέστη ζημιές κατά τη δράση. Εντελώς σε αντίθεση με την ανυπολόγιστη δυστυχία που μας προκαλούν ήδη σήμερα οι πλημμύρες, οι καταιγίδες και οι ξηρασίες ως προάγγελοι της επερχόμενης καταστροφής".

Το Μουσείο Barberini ανέφερε επίσης σε ανακοίνωση που αναρτήθηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι ο Meules δεν έπαθε τίποτα επειδή ο πίνακας έχει "τζάμι". Το μουσείο σχεδιάζει να εκθέσει ξανά το έργο την Τετάρτη.

Οι ακτιβιστές της Letzte Generation δήλωσαν σε σχόλια στα μέσα ενημέρωσης ότι η διαμαρτυρία είχε ως στόχο να τονίσει την αντίθεση μεταξύ της πανέμορφης φύσης που απεικονίζει ο Μονέ και των κινδύνων που διατρέχουν σήμερα σκηνές της πραγματικής ζωής όπως αυτή.

Εκπρόσωπος της ομάδας, δήλωσε: "Ο Μονέ αγαπούσε τη φύση και αποτύπωσε τη μοναδική και εύθραυστη ομορφιά της στα έργα του. Πώς γίνεται τόσοι πολλοί να φοβούνται περισσότερο την καταστροφή μιας από αυτές τις εικόνες της πραγματικότητας παρά την καταστροφή του ίδιου του κόσμου μας, τη μαγεία του οποίου ο Μονέ θαύμαζε τόσο πολύ;"

Η ενέργεια αυτή είχε σαφώς ως στόχο να θυμίσει μια ενέργεια που πραγματοποιήθηκε νωρίτερα αυτό το μήνα στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου από την ομάδα Just Stop Oil, η οποία εστιάζει στην κλιματική αλλαγή και η οποία φαίνεται να έχει ξεκινήσει τέτοιου είδους διαμαρτυρίες σε μουσεία τέχνης τους τελευταίους μήνες.

Η ομάδα Just Stop Oil είχε ήδη πραγματοποιήσει διαμαρτυρίες στις οποίες αυτοκόλλησαν τους εαυτούς τους στα πλαίσια έργων στην Kelvingrove Art Gallery and Museum στη Γλασκώβη, στην Manchester Art Gallery και στη Royal Academy. Φαίνεται ότι έχουν παρακινήσει ακτιβιστές στην Ιταλία, την Αυστραλία και άλλες χώρες να αναλάβουν παρόμοιες διαδηλώσεις.

Η Letzte Generation έχει στοχοποιήσει στο παρελθόν πίνακες του Lucas Cranach και του Ραφαήλ σε μουσεία του Βερολίνου και της Δρέσδης. Ενώ η δημόσια αντίδραση από τους ειδικούς της τέχνης στις περισσότερες χώρες ήταν κάπως υποτονική, οι Γερμανοί αξιωματούχοι καταδίκασαν τις ενέργειες της Letzte Generation, με το Γερμανικό Συμβούλιο Πολιτισμού να απευθύνει δημόσια έκκληση να σταματήσουν οι διαμαρτυρίες επειδή έθεταν σε κίνδυνο αγαπημένα έργα τέχνης.

Αλλά ήταν η δράση της Just Stop Oil στην Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνου που προκάλεσε τη μεγαλύτερη κατακραυγή, με επικριτές, πολιτικούς και άλλους να κατηγορούν την ομάδα ότι δεν είχε συνειδητοποιήσει τις δυνητικά επιζήμιες συνέπειες των ενεργειών της.

Στην Εθνική Πινακοθήκη, δύο νεαροί ακτιβιστές έριξαν ντοματόσουπα σε έναν πίνακα του Βίνσεντ βαν Γκογκ με λουλούδια και στη συνέχεια κολλήθηκαν σε έναν τοίχο. Είπαν ότι προσπαθούσαν να πιέσουν τη βρετανική κυβέρνηση να λάβει ταχύτερα μέτρα για την καταπολέμηση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής. Ο πίνακας του Βαν Γκογκ δεν υπέστη ζημιές.

Σύντομα ακολούθησε ένα ξέσπασμα, καθώς πολλοί εξέφρασαν σύγχυση, θυμό και φρίκη για τη διαμαρτυρία.

Η Mirjam Herrmann, ακτιβίστρια της Letzte Generation, φάνηκε να απαντάει άμεσα στη χειροδικία για τη διαμαρτυρία Just Stop Oil την Κυριακή. Κατά τη διάρκεια της διαμαρτυρίας, δήλωσε: "Οι άνθρωποι πεινάνε, οι άνθρωποι παγώνουν, οι άνθρωποι πεθαίνουν. Βρισκόμαστε στην κλιματική καταστροφή. Και το μόνο που φοβάστε είναι η ντοματόσουπα ή ο πουρές πατάτας σε μια ζωγραφιά. Ξέρετε τι φοβάμαι;"

ΠΗΓΗ: Artnews.com

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Ψαλιδιασμένοι στίχοι, σενάρια και μπομπίνες: Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στις τέχνες

Ψαλιδιασμένοι στίχοι, σενάρια και μπομπίνες: Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στις τέχνες

Ψαλιδιασμένοι στίχοι, σενάρια και μπομπίνες: Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στις τέχνες

«ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ. Το παιδί και το βουνό» στην Άλωνα

«ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ. Το παιδί και το βουνό» στην Άλωνα

«ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ. Το παιδί και το βουνό» στην Άλωνα

Bill Viola: Για τη μυστήρια μπλε λάμψη

Bill Viola: Για τη μυστήρια μπλε λάμψη

Bill Viola: Για τη μυστήρια μπλε λάμψη

Οι γάτες μπορούν να επισκέπτονται το Μουσείο της Σαγκάης

Οι γάτες μπορούν να επισκέπτονται το Μουσείο της Σαγκάης

Οι γάτες μπορούν να επισκέπτονται το Μουσείο της Σαγκάης