FABIO TOLLEDI | Tα φυσικά και νοητά τείχη μάς διαχωρίζουν

Μερόπη Μωυσέως Δημοσιεύθηκε 11.6.2014

Είκοσι ηθοποιοί από διαφορετικές χώρες συμμετέχουν σε μια site specific περφόρμανς την οποία θα δούμε την Πέμπτη 12 Ιουνίου στην εγκαταλειμμένη αυλή όπου παλιά στεγαζόταν το οίκημα Ελεύθερης Ενιαίας Καρπασίας, κοντά στο Λήδρα Πάλας.


Θέμα της περφόρμανς είναι οι «Μεταμορφώσεις» του Οβίδιου και με αυτήν ολοκληρώνεται το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Walls_Separate_Worlds, στο οποίο συμμετέχει το Κυπριακό Κέντρο Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου (ΚΚΔΙΘ) και το οποίο προωθείται από το Eufonia-Astragali Teatro της Ιταλίας.


Ο σκηνοθέτης της περφόρμανς, Φάμπιο Τολέντι, μίλησε στο «Π» σε ένα διάλειμμα από τις προετοιμασίες για την περφόρμανς, η οποία παρουσιάζεται αύριο στις 21:00 στη νεκρή ζώνη, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.


Βαβυλωνία στη Λευκωσία


Τα φυσικά και νοητά τείχη που μας κρατούν μακριά από τη συνύπαρξη και κατανόηση του «Άλλου» επιχειρεί να ξεπεράσει ο Φάμπιο Τολέντι, ο Ιταλός σκηνοθέτης που με την ιδιότητά του και ως κοινωνικός ερευνητής, χρησιμοποιεί το θέατρο ως εργαλείο για κοινωνική ευαισθητοποίηση.


Έχοντας ταξιδέψει σε Γερμανία, Ελλάδα, Τουρκία και Παρίσι με το πρότζεκτ Walls_Separate_Worlds [Τα τείχη διαχωρίζουν τον κόσμο], η Λευκωσία είναι ο τελευταίος σταθμός σε ένα μεγάλο ταξίδι γνώσης και αλληλοκατανόησης.


«Εκτός από τα υπαρκτά, το εν λόγω πρόγραμμα αναφέρεται και στα αόρατα τείχη, τα οποία συχνά είναι πιο δυνατά και πιο δύσκολο να τα ξεπεράσουμε», σημειώνει ο Φάμπιο Τολέντι.


«Για παράδειγμα, όταν ήμασταν στο Βερολίνο, ήταν σημαντική για μας η διαπίστωση πως υπάρχουν μεγάλες διαφορές στην κοινωνία: και ενώ το φυσικό Τείχος του Βερολίνου δεν υπάρχει πια, τώρα πρέπει να δώσουμε αγώνα για ένα άλλου είδους «τείχος»: για τους μετανάστες, για τις κοινωνικές διαφορές που υπάρχουν ακόμη και στη Γερμανία.
Αλλά και στην Ιταλία, δεν είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς τις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στη νότια και βόρεια Ιταλία, και την ύπαρξη του οργανωμένου εγκλήματος. Με αυτά υπόψη, προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε μια περφόρμανς η οποία να μην εστιάζει μόνο στην περίπτωση της Κύπρου - η οποία βεβαίως είναι πολύ σημαντική αλλά δεν είναι η μόνη. Σ’ αυτό το πρόγραμμα έχουμε ηθοποιούς από την Παλαιστίνη, από την Αφρική, από το Κεμπέκ και αλλού. Και αφετηρία μας είναι το ανοιχτό μυαλό, η ευρεία ματιά».



Οι γείτονες


«Σε σχέση με την Κύπρο», σημειώνει ο κ. Τολέντι, «παρακολουθώ την κατάσταση στο νησί υιοθετώντας την, γιατί είμαι κι εγώ από τη Μεσόγειο και κάθε πτυχή της μεσογειακής κουλτούρας είναι σημαντική για μένα, είναι και δική μου. Δεν είναι παράξενο το ότι έχουμε σημαντική επαφή με την Αγγλία, τη Γερμανία, αλλά όχι με τον Λίβανο, τη Συρία, την Παλαιστίνη που είναι ο πραγματικός μας ’γείτονας’; Όχι ο νοητός αλλά ο φυσικός μας γείτονας. Ξέρετε, μπορούμε να αλλάξουμε την ιστορία μας αν έχουμε επαφή με την περιοχή στην οποία βρισκόμαστε. Μ’ αυτό τον τρόπο είναι και πιο εύκολο να αντεπεξέλθουμε διαφόρων στερεοτύπων, αν αναγνωρίσουμε τον ’άλλο’, που ζει πολύ κοντά σε μας. Αν δεν αναγνωρίσουμε τον ’άλλο’, επιλέγουμε την απομόνωση, νιώθουμε ότι βρισκόμαστε συνεχώς σε κίνδυνο και κρατάμε πάντα αμυντική στάση γιατί θεωρούμε πως όλοι μάς επιτίθενται. Κι όμως, πρέπει να βρούμε τον τρόπο να αντεπεξέλθουμε αυτής της κατάστασης και να αναγνωρίσουμε πως πρέπει να μιλάμε διαφορετικά».


Η τέχνη στην κοινωνία


Ο Φάμπιο Τολέντι, κοινωνικός ερευνητής στο Πανεπιστήμιο του Σολέντο στην Ιταλία, χρησιμοποιεί πάντα το θέατρο για να θίξει κοινωνικά ζητήματα.


«Η τέχνη μας είναι ένα εργαλείο για κοινωνική ανταλλαγή», λέει ο ίδιος. «Και θεωρώ ότι μια τέτοια ανταλλαγή είναι δυνατή, αρκεί να παρατηρείς και να παρεμβαίνεις στο κοινωνικό σύνολο, όχι μόνο να παρακολουθείς μένοντας εκτός.
Για παράδειγμα, ο τρόπος με τον οποίο δηλώνουμε τη θέση μας στην περιοχή της Μεσογείου: Πιστεύω πως ανάμεσα στους Κύπριους, τους Ιταλούς, τους Τούρκους υπάρχει μια κοινή κληρονομιά. Έχουμε ξεχωριστή γλώσσα και διαφορετική γραφή, αλλά αυτό μπορεί να είναι και πλούτος για μας και έτσι μπορούμε να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο παρουσιαζόμαστε προς τα έξω. Η κοινωνική έρευνα μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο σε αυτό το κομμάτι».


Η δύναμη του θεάτρου


Η θεατρική τέχνη είναι ζωντανή σε όλες τις χώρες όπου υπάρχουν συνθήκες «σύγκρουσης», όπως τονίζει ο Φάμπιο Τολέντι, κοιτάζοντας και από την εμπειρία του σε Βερολίνο, Κωνσταντινούπολη, Αθήνα και φυσικά στην Κύπρο, την οποία επισκέπτεται συχνά.
Ο ίδιος θεωρεί πως, όπως και η τηλεόραση, το θέατρο είναι ένας χώρος δημόσιας συζήτησης, όπου μπορεί να πυροδοτηθεί η ανάγκη για κοινωνική αλλαγή.
«Στην Ιταλία», επισημαίνει, «λέμε ότι το θέατρο είναι μια ζωντανή παραστατική τέχνη η οποία απευθύνεται σε ένα ζωντανό κοινό. Στο θέατρο χρειάζεται οι θεατές και το κοινό να είναι μαζί, την ίδια στιγμή κι αυτή είναι μια πολύ σημαντική συνθήκη. Δημιουργούμε συναντήσεις στις οποίες μπορούμε να επικοινωνήσουμε στο ίδιο πλαίσιο».


Πολύγλωσση περφόρμανς


Στην περφόρμανς η οποία θα πραγματοποιηθεί στην αυλή του εγκαταλειμμένου σήμερα οικήματος της Ελεύθερης Ενιαίας Καρπασίας, συμμετέχουν 20 ηθοποιοί προερχόμενοι από διάφορες χώρες, οι οποίοι μιλούν διαφορετικές γλώσσες και τραγουδούν στα ελληνικά, στα τουρκικά, στα κυπριακά, στα ιταλικά, στα αραβικά, στα κούρδικα... «Οι μητρικές γλώσσες του κάθε ηθοποιού είναι ένα ακόμη παράδειγμα ότι μπορούν να συνευρεθούν οι άνθρωποι μόνο και μόνο μέσα από την ακοή, χωρίς το νοητό τείχος που κλειδώνει τα πάντα.
Είναι πιθανό να απολαύσεις, να νιώσεις τον ίδιο πόνο, την ίδια λύπη, την ίδια χαρά γιατί είμαστε πρώτα άνθρωποι. Κοιτάζοντας τους ηθοποιούς μου, δεν μπορώ να ξεχωρίσω ποιος κατάγεται από πού: ποιος είναι Τουρκοκύπριος και ποιος Ελληνοκύπριος, ποιος είναι από την Παλαιστίνη. Εργάζονται όλοι μαζί κι αυτό είναι όμορφο. Δεν είναι εύκολο αλλά είναι δυνατό. Και έτσι μπαίνουν οι  ’Μεταμορφώσεις’ σε αυτή τη διαδικασία».


walls_nicosia
walls_nicosia2
walls_nicosia3



Η Μεταμόρφωσις


Το επικό ποίημα του Οβίδιου είναι η βάση πάνω στην οποία εργάζονται οι ηθοποιοί, γα την περφόρμανς που θα δούμε αύριο.
«Η Μεταμόρφωσις είναι ένας μεταφορικός τρόπος για να μιλήσουμε για τη μεταμόρφωση των ηθοποιών οι οποίοι μεταμορφώνονται καθημερινά, αλλά την ίδια ώρα, διατηρούν μέσα τους μια επαφή με αυτό που είναι πραγματικά», εξηγεί ο κ. Τολέντι.
Η Μεταμόρφωση, όμως, έχει σχέση και με την πολιτική κατάσταση.


«Πρέπει να αλλάξουμε και μπορούμε να αλλάξουμε. Στη Μεταμόρφωση του Οβίδιου, παρακολουθούμε τη μιζέρια των θεών και την αντίσταση των θνητών απέναντί τους κι αυτό είναι πολύ σημαντικό. Πώς είναι δυνατό να πας ενάντια στην εξουσία, ενάντια στους θεούς; Διακρίνουμε, όμως, στο ποίημα και μια αίσθηση φιλίας και κοινής μοίρας των ανθρώπων. Είναι τόσο πολλά τα μηνύματα, ακόμη και εξαιτίας του χώρου στον οποίο θα ανέβει η παράσταση: στη νεκρή ζώνη, πολύ κοντά στο Λήδρα Πάλας, ανάμεσα σε κατεστραμμένα κτήρια. Είναι μια πληγή ζωντανή αυτός ο χώρος. Και οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι είναι μια κοινή πληγή, όχι μόνο της μιας ή της άλλης κοινότητας. Είναι πληγή για ολόκληρη τη Μεσόγειο κι είναι μια ευκαιρία για όλους να αναλογιστούμε πολλά πράγματα.
Με αυτό τον τρόπο συνεχίζω να ονειρεύομαι την Μεταμόρφωση αυτού του νησιού, ότι θα γίνει το νησί των Κυπρίων, χωρίς άλλα επίθετα. Είναι δυνατό να ζούμε μαζί σε αυτή την περιοχή, χωρίς φυσικά ή νοητά τείχη».

+ H παράσταση θα δοθεί την Πέμπτη, 12 Ιουνίου στις 21:00 στην περιοχή Λήδρα Πάλας, στη Λευκωσία.
Θα ακολουθήσει την Παρασκευή 13 Ιουνίου ανοιχτή συζήτηση με το κοινό στο 1010hall (Γράμμου 19, παλιά Λευκωσία), στις 19:00. Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό και στις δύο εκδηλώσεις. Πληροφορίες τηλ. 22674920.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Agora: The Making Of | Από το 1960 μέχρι σήμερα...

Agora: The Making Of | Από το 1960 μέχρι σήμερα...

Agora: The Making Of | Από το 1960 μέχρι σήμερα...