Ivan Chermayeff

Αγγελική ΜΚ Αθανασιάδη Δημοσιεύθηκε 11.12.2017

"Ένα λογότυπο πρέπει να είναι καθαρό, ευκρινές και άμεσα κατανοητό. Είναι συνήθως μια διαδικασία δύο μηνών μέχρι να φτάσεις σε αυτό το σημείο, αλλά θα πρέπει να μοιάζει σαν να χρειάστηκαν πέντε λεπτά." Τόσο απλά αλλά και τόσο εύστοχα τα λόγια του του Ivan Chermayeff, ενός γραφίστα που δημιούργησε μερικά από τα πιο αναγνωρίσιμα εταιρικά λογότυπα του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα, συμπεριλαμβανομένων εκείνων του καλωδιακού καναλιού Showtime, των εκδόσεων HarperCollins, του Smithsonian Institution, του National Geographic και της Pan Am, ο οποίος απεβίωσε στις 3 Δεκεμβρίου του 2017, σε ηλικία 85 ετών στο σπίτι του στο Μανχάταν.


Γεννημένος στο Λονδίνο το 1932, μετανάστευσε στις ΗΠΑ σε ηλικία 8 ετών. Σπούδασε στο Χάρβαρντ, στο Ινστιτούτο Σχεδίου του Σικάγου και στο Γέιλ. Διδάχτηκε από τον Paul Rand και θήτευσε δίπλα στον θρυλικό γραφίστα Alvin Lustig. Γνωστός ως ένας από τους κορυφαίους σχεδιαστές της εποχής του, o Chermayeff υπήρξε ένας εκ των ιδρυτών της Chermayeff & Geismar & Haviv, την οποία ίδρυσε το 1957 με τους Tom Geismar και Robert Brownjohn στη Νέα Υόρκη. Η εταιρεία του έγινε γνωστή για το εκλεπτυσμένο, μοντέρνο και μινιμαλιστικό στυλ των σχεδίων της, την τολμηρή χρήση βασικών χρωμάτων, ενώ υπήρξε από τις πρώτες που εφάρμοσαν τις τεχνικές της αφαίρεσης στον σχεδιασμό εταιρικής ταυτότητας, αναμορφώνοντας και εξορθολογίζοντας, τα κατά μια έννοια "φλύαρα" λογότυπα που κυριαρχούσαν στο εμπορικό τοπίο κατά το πρώτο μισό του αντίστοιχου αιώνα. Δικαίως λοιπόν θεωρείται ένας από τους πρώτους και σημαντικότερους γραφίστες της νέας εποχής, ακόμα και σήμερα, καθώς μέσα από το έργο του για την εταιρεία του βοήθησε να οριοθετηθούν οι βασικές αρχές της σύγχρονης γραφιστικής, σε μια εποχή όπου πολύ σπάνια το επάγγελμα αυτό διαχωριζόταν από εκείνο του διαφημιστή. Όπως ο ίδιος είχε δηλώσει σε μια συνέντευξή του το 2014, "όταν ξεκινήσαμε, ο Tom και εγώ, δεν υπήρχε ως έκφραση ο όρος graphic design. Όταν ένας ταξιτζής σας ρωτούσε τι κάνετε, κι εσείς απαντούσατε graphic design, θα έπρεπε και να του το εξηγήσετε για μια ώρα. Αντ' αυτού, εμείς απαντούσαμε απλά είμαι ένας καλλιτέχνης της διαφήμισης".


8-grafistories1


Ο Chermayeff πίστευε ότι το design είναι στην πραγματικότητα κοινή λογική και πως κάθε είδους απεικόνιση που μεταδίδει είναι και έγκυρη. Η δουλειά του σχεδιαστή ξεκινά από τις πληροφορίες που πρέπει να μεταφερθούν και μόνο τότε συνεχίζει καθιστώντας τη δομή υποτακτική σε αυτές τις πληροφορίες ή βρίσκει τρόπους ώστε η δομή να συμβάλει στην έκφραση της εκάστοτε ιδέας. Η επαγγελματική μας στάση, ως γραφίστες, είναι ότι πρέπει να γνωρίζουμε αρκετά για το παρελθόν μιας εταιρείας για να ξεκινήσουμε, με την ανάθεση κάποιου έργου, αλλά το πιο σημαντικό από το πού βρίσκεται σήμερα η εταιρεία, είναι το πού πηγαίνει, ποιο είναι το πλάνο της για το μέλλον. Θα εκπλαγείτε πόσοι άνθρωποι πηγαίνουν σε ένα δημιουργικό γραφείο και πραγματικά μιλούν συνεχώς για το παρελθόν τους αντί να επικεντρώνονται στο μέλλον και στο πού πηγαίνουν. Σημαντική πηγή έμπνευσης κατά τον Chermayeff είναι το να υποβάλλεις αιρετικές ερωτήσεις. Σε ένα πρόβλημα, σημαντικό είναι να μάθουμε εάν το πρόβλημα που παρουσιάζεται είναι το πραγματικό, κάτι που πίστευε ότι πολύ συχνά δεν ήταν.


Τα επιτεύγματα του Ivan Chermayeff έχουν αναγνωριστεί και μέσω διάφορων βραβείων κύρους, όπως το χρυσό μετάλλιο AIGA, το χρυσό μετάλλιο του Society of Illustrators και το Yale ArtMedall, όμως το κληροδότημά του στον κόσμο της γραφιστικής είναι η μεγαλύτερη παρακαταθήκη για όλους εμάς, τους σχεδιαστές οπτικής επικοινωνίας.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
«Πρόσφυγες, νήματα, (μ)νήματα» του Χριστόφορου Χριστοφόρου

«Πρόσφυγες, νήματα, (μ)νήματα» του Χριστόφορου Χριστοφόρου

«Πρόσφυγες, νήματα, (μ)νήματα» του Χριστόφορου Χριστοφόρου

Γλωσσική επαφή και γλωσσική αλλαγή

Γλωσσική επαφή και γλωσσική αλλαγή

Γλωσσική επαφή και γλωσσική αλλαγή

Η γλωσσολογία, τελικά, γιατί υπάρχει;

Η γλωσσολογία, τελικά, γιατί υπάρχει;

Η γλωσσολογία, τελικά, γιατί υπάρχει;

Η πλατφόρμα Χ του Μασκ

Η πλατφόρμα Χ του Μασκ

Η πλατφόρμα Χ του Μασκ